Přechod Krkonoš
(den druhej - zase Šumava)

Když jsme večer dorazili ze základní táborové hospody na penzion, domluvili jsme se, že páteční snídaně bude na náměstí vedle naší Pípy a vývrtky. Kvůli dnešní etapě potřebujeme ze Sušice odjet autobusem.

Prolhaná Klára i další předpověďopočasní aplikace v mobilu vyhrožují deštěm. Zatím to tak nevypadá.

Sběratelka psího umění.

Hnedka vedle Pípy a vývrtky je Fialka - cukrárna, která je v pátek otevřená už od 7 hodin. Sem se jdeme nasnídat.

Čekání na croasanta.

Po snídaní se pomaličku přes náměstí a kolem kašny přesouváme na autobusový nádraží, který je na levým břehu Otavy, kolem které bychom dnes měli celý den jít. Nad kašnou je na kopci kostel, kam se chystáme v neděli.

Ještě letmý pohled, jestli je v "naší ulici" všecko v richtigu.

Vlhkost a plíseň v naší ulici se vyznačují vysokým estetickým cítěním. I normálním cítěním.

Naše zastávka.

V Kašperskejch horách před kostelem. Ale my jedem ještě o dvě zastávky dál do Rejštejna.

Rejštejn vděčí za svůj vznik výnosnýmu rejžování zlata na Otavě. Původní osada Reichenstein byla založena při rýžovištích zlata na řece Otavě, později se zde začalo zlato těžit hornickým způsobem. První zmínka o obci je z roku 1347. Osada, která byla původně součástí Kašperských Hor, byla v roce 1584 povýšena na samostatné královské horní město.

Na rejštejnským hřbitově je pochovaná máma Karla Klostermanna Charlotta a jeho bratr Jakub, který v Rejštejně býval farářem. O Karlovi se jistě ještě zmíním. Možná i víckrát.

Hospody jsou zavřený, ale trochu jinak, než na naší poutí podél Ploučnice. Tady zavřený hospody nevypadají mrtvě, protože zaměstnanci si tu sedí na předzahrádkách, popíjí kafíčko, nebo šnyt piva a hulí. Poutníky by to mohlo mást. Nás to mátlo hodně,

Ale přece jenom je brzké dopoledne, tak nám zavřený hospody nevadí. Kdybychom tu zahnuli doleva, dostaneme se na Klostrmannovu stezku, ale ta nevede podél Otavy.

Samozřejmě, že jdeme po červené.

Podle Klostermanna tu bejvají zimy krutý, proto je potřeba hodně dřeva. A v dnešní době, kdy Putin vydírá celou Evropu, tak dvojnásob. My sice doma nemáme kamna na pevná paliva, ale klidně si vezmeme péřovku, než aby nám znova za prdelí dejchalo to ruský hovado. Smutný je, kolik Čechů by raději kamarádilo s tím sráčem, jen aby nemuseli platit za energie moc peněz. Krátká paměť. Říkali jsme si s Roušovnou, že jestli bude na zimu doporučená teplota 18°C, tak to asi budeme muset začít to topení zapínat. V celým bytě nám v zimě jede na jedničku jen radiátor v kuchyni a v obýváku to zapínáme jen na chvilku ke zprávám.

Dřevěnej most přes Otavu. Smí po něm i osobní auta. Myslím, že i traktory.

Potkal jsem se s pavoukem otavským. Vzácná odrůda, která loví jen zlatoočky a zlatý masařky.

Já tam to zlato vidím, já tam to zlato slyším, já tam to zlato cítím.

Jsme v očekávání, ale zavřeno.

Radešov...

...slibuje navečer nemrtvou hudbu.

Otava tu působí mírumilovně až poeticky, ale za dob zlatý horečko to tu musel bejt krvák.

Radešovské skály

U Radešovskejch skal si musíme po občerstvení rumem Profesore udělat selfíčko. Myslím, že jsme ho chtěli poslat Iloně a Petrovi, ale je docela možný, že se to vypařilo jako líh z nezašpuntované flašky.

Mágem osolený skály. Doleva je diktátor.

Otava je dnes opuštěná, zlatokopi vyspávají opici.

Pozor na přejetý krtky.

Stará dobrá Anglie.

Vodopád u Mukyho není sice tak velkej jako Niagára nebo divokej jako Vikoriiny vodopády, ale je náš, malej, českej, střediskovej.

Vodopád u Mukyho je několik kaskád na potoce, který teče od Palvínova.

Tam v dáli vidíme naši včerejší rozhlednu na Svatoboru. Budeme na ni vidět ještě mockrát.

Ladys u křížku.

V Mouřenci je kostel svatýho Mořice obklíčenej lesem křížů.

Ani jeden není stejnej a je jich tu tolik, že jsem si jich musel co nejvíc vyfotit.
Asi nějaký začarovaný místo nebo co.

Odpočívej v pokoji.

Tolik křížů pohromadě na tak malým prostoru jsem ještě neviděl.

Mouřenecká pavučina.

Kostel svatýho Mořice je románsko-gotická stavba. Byla postavená kolem roku 1200. V roce 1329 byl do věže umístěn bronzový zvon. Tento zvon je jediný ze tří, který nebyl odvezen během první světové války pro válečné účely a dosud visí ve věži. Kostel byl po roce 1989 za pomoci německých rodáků opraven a 26. 9. 1993 znovu vysvěcen. Je možnost zúčastnit se komentovaných prohlídek. (Tolik Mapy.cz)

Je poledne, blíží se doba zaslouženýho oběda. Vyhladovělý holky přemýšlí, jestli neulovit veselýho žraloka a uklohnit. Přemlouváme je, že za chvilku tu bude hospoda a podle svačinářky by měla být otevřená. Uvěřily.

A dobře udělaly, protože v restauraci Annín mají otevřeno a už zvenčí to voní dobrým jídlem. Obsluha vzorná, jídelní lístky jsou vázané ve dřevě.

Dlouho si vybíráme.

A Roušovna ještě na závěr zákeřně objednala knedlíky s tvarohem a kysanou smetanou.

Když už tu někdy budete a budete mít spíš čas než hlad, tak tu je k vidění ještě hrobka rodiny Schmidtů a pak ještě estetický zajímavej Annínskej smrk. Je vysokej 28 metrů a obvod kmene tři a půl metru. Věk 130 let. Za smrkem najdete ještě rybárnu. My jsme se na tyto pamětihodnosti vyprdli, protože se nám během oběda konečně rozpršelo i trochu temně bouřilo v dáli a to je pro návštěvu smrku doba nevhodná.

Schováváme se pod deštníky a počítáme, kolik vteřin je od blesku k hromu. Čas se nepříjemně zkracuje.

Klostermannova Šumava.

Důchodcovskej voraz. Skoro to vypadá, že přestane pršet, ale je to blbost, rozpršelo se ještě víc.

Krátká chvilka bez deště.

Do cesty se nám postavil Páteček. A proč taky ne, když máme zrovna páteček. Prší čím dál víc. Ale...

Do cesty se nám postavil sympatickej bufet se slunečníkama. Můžeme si k pivu pučit kytáru. Nepučili jsme si ji.

Vzhledem k slunečníkům se jevil bufet jako ideální místo pro přečkání největšího pršení.

Musíme si udělat zase selfíčko, který nikam nepošleme.

To nejmilejší překvapení však bylo pivo. Čepovaly ho dvě mladý brigádnice tak bravurně, že by jim mohl závidět kdejakej pupkatej výčepní. Nabízejí tu pivo s typicky šumavským názvem. Klostermann. Jak jinak.

Ale to pivo je tu tak báječný, že jsme vlastně rádi, že strašlivě prší, a že nemůžeme z objektivních důvodů pokračovat v tažení na Sušici. Piv jsme si dali víc, protože to byla taková paráda. Úplně si představuju, jak by se to Hrabalovi popisovalo. Jak by poeticky popsal tmavě medovou barvu a nádherně přišroubovanou pěnu i správnou teplotu.... No nic.

Chčije a chčije. Bavíme se s jednou místní dvojicí, dávají nám cenné rady k zítřejšímu výletu. Ale jak zítra zjistíme, tyto rady nám byly k ničemu. Nesouhlasilo vůbec nic. Ani časy, ani kiláky, ani stoupání, ani klesání. Naprosto nic nesouhlasilo. I tak to chodí na Klostermannově Šumavě.

Casu u piva využíváme ke strategickým rozhovorům o zítřejším výletě.

Maličko přestává pršet, tak se dáváme na cestu k "domovu".

Otava před Sušicí.

Poslední kiláky do města vedou asfaltovou promenádou.

Ladys se ptá Roušovny, jestli má s sebou plavky, jestli se nechce vykoupat. Vyhrožovala, že tam klidně vleze v kalhotkách, Byly to jen plané řeči. Čeká nás totiž večeře v Pípě a vývrtce.

I ve Vývrtce umí natočit pivo bravurně.

Jídlo bylo výborný, ale takový dávky by nám doma s Roušovnou stačily na tři jídla pro dva. Taky nám v noci není lehko. Jít do postele přežranej je kravina. Napadá mě, jestli třeba Klostermann taky někdy šel spát přežranej. Ráno nás čeká další etapa.

A ještě mapa etapy

Bez nudlí by to nešlo.

Václav Klaus je šokován změnou Charlese na Karla, doufá, že potlačí své zelené názory a vzpomíná, jak při X setkáních byl nevýrazný a tichý. Karel III. o Václavu Klausovi nepíše vůbec nic.

ZROVNA DNES JE ÚTERÝ A NINA MÁ NAROZENINY

už devátý, slaví je v Německu.
Minulý týden strávila u nás a přála si propíchnout uši, aby mohla nosit náušnice s papoušky,
našla je na festivalu Folklorum.
Petra objevila tetovací studio na Svoboďáku. Byla jsem tam s Ninou a nebyla to vůbec sranda překonat strach. Já bych na to odvahu neměla. Tetovací dáma ji přesvědčovala, že to bolí míň,
než píchnutí od vosy a bude to jen chvilička. Nakonec se Nina odvážila, ale chvilička to nebyla.
Bolelo ji to hodně, asi se podařilo trefit nějakej speciální bod.
Rozhodla se, že jí stačí jedna náušnice, protože jí paní neřekla pravdu, což ji dost naštvalo.
Naštěstí to asi za dvě hodiny přestalo bolet a nenastaly nijaké komplikace.
V pátek jsme jeli na koncert s Musicou da camera do lomnické synagogy.
Petra měla vystoupení na festivalu někde u Sázavy a tak jsme Ninu měli v opatrování.
Byla statečná a vydržela nejen přípravy a zkoušku, ale i celej koncert!
Dokonce sama rozdělávala naskládaný židle a nastavěla je do řad.

Protože jsem hrála na klavír, vyfotila jsem jen něco málo, když zpívali a capela.
Vyšlo to dobře a lidi vypadali spokojeně.
V sobotu jsem s Ninou odjížděla, protože nás čekal obrovský úkol - vyrobit přednarozeninový malakov a ještě doladit kroj na nedělní hody. To bylo letos největší narozeninové přání!
Když se Nina ještě v Německu rozhodla, že by chtěla zažít hody v kroji, bylo pozdě!
Půjčovna neměla ani jeden... Zachránila nás tetina Marta Mrňová, která byla ochotná kroj zapůjčit
a přinesla nám ho osobně se strécem Liborem.
Až Nina přijela, kroj jsme zkusily a vyfotily výsledek pro Martu ke kontrole, fakt tomu nerozumíme. Marta naznala, že to chce delší sukni a to jsme právě v sobotu u Mrňů zdárně dořešili.
V neděli dopoledne Nina samostatně zdobila malakov a vyšlo jí to parádně!

Ty ruce vpravo dóle samozřejmě znamenají devítku!
Pak už nastalo krojování pomocí Petry, což je dost veliká práce a nakonec jsme to stihly tak tak.

Nina byla spokojená! Přišly jsme těsně před začátkem, sraz byl u kostela a muzikanti se zrovna chystali vyrazit.

Počasí bylo jako na apríla. Asi 10 minut po začátku přišel liják, takže jsem jela rychle na kole domů
pro zapomenutou pláštěnku. Ninu jsme zatím ochránily mou bundou.
Stihla jsem akorát první zastavení na naší zastávce Křehlíkova, to už zase svítilo sluníčko.

Tři stárky přivezl (zřejmě pronajatý) starý bus. Průvod pokračoval po Tuřance
a mířil na Přemyslovo náměstí.

Další zastavení bylo na bývalé slatinské radnici, kde čekaly další tři stárky.
Na každé zastávce se nosí pohoštění, stárkové dostávají od stárek klobouky, zpívá se a tančí.

Bylo hezký, že se stárkové fakt starali - i o děti! Zapojili je do kruhu a zdálo se,
že to ty děcka dost baví.

Nina se starala o malou holčičku a užívala si to.

Průvod pokračoval na Langrovu a ještě dál do sídliště, ale to už jsem vzdala a jela na polívku.
Chození pro stárky trvalo skoro čtyři hodiny!
Nina s Petrou to všechno vydržely, já jsem se připojila pak až na náměstí.
Mezitím zas asi 2x pršelo, takže defilé krojovaných probíhalo na mokrém betonu.

Konečně jsme do Niny dostaly aspoň malou svačinu, přesto u toho stíhala ještě skákat!

Po svačině přišla chuť na cukrovou vatu.

Objevily jsme tam i Johanku, která měla od Lukáše za úkol si něco samostatně koupit.

Ochutnala vatu od Niny a rozhodla se pro stejnou...

Ta lepivá hrůza se při mlsání taky rozpouští a kape na oblečení! Nina měla pláštěnku a ani ta ji neuchránila - na zástěrce se objevily žlutý kapky. Naštěstí nás Indové pustili do restaurace
na záchod a tam jsme skvrny úspěšně očistily.

Toník na vatu chuť neměl a raději se věnoval hře s kamarády.
Nina objevila klidnější plácek (vodotrysky naštěstí vypnuli) a tam tancovala i s malou kamarádkou.

Pěkně se vybláznily!

Jarka, Zuzanka a Lucka v bezpečí stanu. Tam nepršelo...
Johanka i Zuzanka se pak přidaly k Nině a řádily dohromady. Nina vymýšlela pohybové hry
a všechny děti měly neuvěřitelnou výdrž.

Anežka a Zuzu.

Nina byla k nezastavení, vypadalo to, že ji snad nedostaneme domů.
Nakonec přišla v půl osmé, úplně vyčerpaná a prohlásila:
"Já su tak utancovaná, že nemůžu ani mluvit!"
Všechno nejlepší, Nino a krásnou oslavu v Reinhausen přejeme!!!

Vážení a milí,
přijměte prosím pozvání do areálu Vránova mlýna v neděli 18. září 2022 od půl páté odpoledne. Petr Čermáček a Patrik Vlček Vás seznámí s výtvarnými, literárními, hudebními a dalšími kulturními aktivitami, které chystáme pro letošní podzim a zimu. Petr Čermáček přečte své severské texty: ZE ZEMĚ ZVANÉ HYPERBOREA
Těšíme se na Vás

Pozor, stréc Laďa Vencálek vás zve!

Milé tetiny a stréci,
velikó siló vás zvu na křest knihy, kteró vymysleli, namalovali a nafotili pánové Ladislav Vencálek, Zdeněk Bláha a Přemysl Dížka. Kniha se jmenuje BRNO včera, dnes...a zítra? Tři staří Brňané vás zvou do ulic, náměstí, k brněnským řekám... do historie města i do dnešních dnů... s nadhledem a humorem.
Hosty i aktéry křtu jsou stréc Jan Beránek - Dalecký a jeho hósle, stréc Zdeněk Mareček a jeho gajgle, tetina Dada Klementová a místní klavír, Kateřina Křivánková a její hlas, stréc ThDr. Milan Klapetek a jeho módrost. Hrány budó písně Jiřího Bulise. Křest koná se od 17 hodin 29. září 2022 v sále radnice Brno střed na Dominikánském náměstí v č. 2. Na křtu možno zakoupit knihu BRNO včera, dnes...a
zítra? se slevó, aj cédéčko stréca Daleckého.

Ahoj,
pro novou 48. sezonu jsme v HaDivadle zvolili téma Blízkost. Proto jsme se mimo jiné rozhodli pojmout i náš úvodní text k letošní sezoně ne jako manifest, ale jako pohodovější oslovení blízkých přátel, za které vás, naše diváky, považujeme. Naší výchozí motivací k tématu Blízkost je snaha přiblížit se sobě navzájem. A to jak uvnitř vztahů v našem divadle, tak i ve vztahu k vám – našim divákům... více informací zde.

Vážení a milí příznivci Black Uganda Choir
Do deníčku:
sobota 8. října v 17.30: velký koncert a jam-session k 30. narozeninám kapely v Café Práh.
pozor, čas začátku koncertu se ještě může pohnout
pozor, čas konce večírku neznáme ani my
sobota 29. října: festival Folková lípa, Lípa u Havlíčkova Brodu, sokolovna
sobota 4. listopadu: Říčany u Prahy
BUCH s vámi!

Dům umění města Brna ožije v srpnu novými výstavami

JAN AMBRŮZ
17. 8. - 30. 10.

kurátorka: Marika Svobodová

Po delší odmlce se k výstavní činnosti vrací Jan Ambrůz, významný představitel současného nefigurativního sochařství a vedoucí ateliéru Sochařství 2 na Fakultě výtvarných umění při VUT. Výstava v horním patře Domu umění představí jeho nejnovější tvorbu nejen z oblasti sochařství, ale i z oblasti videa. Opominuty nezůstanou ani některé autorovi starší projekty, jako například rozsáhlý komunitní projekt jinákrajina.

JAROSLAV PULICAR
17. 8. - 30. 10.

kurátor: Tomáš Pospěch

Výstava v Galerii Jaroslava Krále bude ohlédnutím za více než čtyřicet let vznikajícím dílem momentního fotografa Jaroslava Pulicara, který patří mezi nejvýraznější současné dokumentaristy a za své dílo obdržel v loňském roce cenu Osobnost roku Asociace profesionálních fotografů.