Expedice "Tři prameny"
(den druhý)

Vracím se zpátky k čundru podél tří důležitých řek Vysočiny. První díl byl publikovanej v praseti č. 26. Den druhý, sobota začíná chaotickým odchodem z hotelu na zastávku autobusu, která je tak blízko, že to ocenili snad všichni účastníci expedice. Jedeme do Chtěboře, což je sice jen coby kamenem dohodil, ale čeká nás ještě poměrně náročná cesta, tak proč si pár kilometrů neušetřit.

Zastávka je hned u našeho hotelu. Nemohli jsme s Álou přijít na to, proč je nápis na střeše obráceně, když vchod je odsud, ale přišli jsme na to. Hotel je totiž vidět z hlavní silnice, takže proto.

Autobus nás dovezl přímo na náměstí T.G.M. Většina členů výpravy touží po kávě, tak hledáme nějakou cukrárnu či kavárnu. Náměstí hučí jako v úle, chystají se tu Chotěbořské dny. Náměstí se plní.

Touto uličkou pak vyrazíme k Doubravě, ale až po kávě a krátké inspekci slavnostních atrakcí.

Největším milovníkem kávy v naší skupině je patrně Ála.

Zjišťuju, že jsem jedinej, kterej si kafe nedal. Dal jsem si čokoládu. Za mýho dětství se to jmenovalo obyčejně kakao a to má, jak všude inzerovala moje maminka, Dušánek rád.

Nejprve jsme se museli s Honzou podívat do hnízda řezbářů, protože tohle nás oba dost zajímá. Tahle parta o sobě v inzerátech tvrdí, že vyřezávají sochy výhradně motorovejma pilama. Říkají tomu speed carving. Já to sice s pilou neumím, ale ty motorky s malejma listama jim trochu závidím. Třeba bych pak zjistil, že to umím. Honza zase zjišťoval ceny za vyrobené sochy. Přiznal se mi, že by ty svoje neprodával, ale vědět to chce.

Řemeslně dobrý, ale tak moc mě ty jejich sochy neuchvacovaly.

Daleko víc mě upoutali tihle nádherní holubi. Jejich kresba v peří je tak krásná, že si ji zkusím zvektorovat v ilustrátoru a pak používat.

Fraktální krása.

Už jsme chtěli vyrazit do stopy, ale někdo objevil, že za pár minut vystoupí kapela mladejch dixilenďáků, tak jsme se rozhodli, že tři písničky počkáme.

Neprohloupili jsme, byli skvělí. A zatímco jsme poslouchali a někteří z nás i fotili, tak se pomaličku zvedala teplota ovzduší. Ideální pro celodenní putování.

Přestože byla sobota a docela brzo ráno, na náměstí bylo lidí víc než hodně.

Párky ještě bydlely v igelitu. Na ně je ještě brzo.

Dvojkapela se jmenovala trochu komplikovaně: Dixie Friends a Dechový orchestr mladých při ZUŠ Chotěboř.

Olina, jak se ráda ptá na všechno a furt, zabředla do rozhovoru s kaplemajstrem a pochválila ho i je.

Pivo a cukrová vata. Ideální kombinace. Odcházíme do kaňonu Doubravy.

Naší první zastávkou je Třešňový sad u sv. Anny pod velkým stromem na konci Chotěboře. Petr vytahuje značkovej rum.

Náš první dnešní kelim...

... a haka pokřik.

Jindra, Ilona, Ála.

Kaple sv. Anny byla vystavěna v roce 1902 na místě původní malé kapličky podle návrhu Františka Krumla v jakémsi prý romantizujícím stylu. V první polovině 20. století byla místem tradičních poutí.

Koukalky - 510 m

U Horního mlýna se konečně dostáváme k Doubravě. Měli jsme dvě možnosti, buď vyrazit ze Ždírce a jít podél Doubravy dolů až do Chotěboře a nebo zvolit o něco náročnější ale logičtější trasu do kopce proti toku.

Překvapilo nás, jak divoká soutěska je a kolik je tu popadaných stromů. Hustá divočina.

Když si chce smrk ublinknout a nepotřísnit si kořeny.

Doubrava je plná kamení a dramatických zatáček.

Ale někdy se jen tak líně rozvalí po louce.

Zastávka číslo dvě. Nebo tři?

Ano, tušíte správně: "Na výlet, na výlet, na výlet a šup tam s ním."

To mi připomíná, že až se vrátíme z čundru, musím k zubaři.

Některý pasáže jsou zákeřně odpočinkový, aby se pak jinde pěšina dost vyřádila.

Psal vůbec nějakej českej básník o řece Doubravě? Jestli jo, tak ve škole se to neučilo. Nebo jsem zrovna chyběl.

Doubravskej pointilismus.

Na některých místech Doubrava tak nějak podezřele cvaká a chrastí.

A nebo se mi to jen zdá, protože neslyším stereo.

Točitý vítr (475 m), tak se prej ta skála jmenuje.

Roušovna se opatrně plahočí za zatáčku.- Za rohem to bude horší.

Výborný je, že jdeme lesem, vedro se rozbíjí o listí a moc ho k zemi nedopadne.

Ochranářský listí.

První větší vodopád na Doubravě.

Zastávka asi Pod čertovým stolkem.

Zastávka U Staré studánky

Pak se odkusi vyrojili pralidé. Doubravu teď máme po pravé straně.

Pračlověčí rodinka.

Odění v kožešinách, super skvělý vietnamky na nohách, sekyrky z pazourku.

Obočí jak Brežněv.

Poslední archeologické průzkumy odhalily, i v době kamenné se běžně používaly mobily. Zatím se neví u jakého operátora.

Mamuti, jak je vidět byli menší, než jak je maloval Zdeněk Burian. Pak někomu věřte.

Vietnamky se arabsky řeknou šibši, ale jak se to řekne pračlověcky mi neprozradili.

Byli jsme žízniví i hladoví. Jako zázrakem se na louce objevila kempingová hospoda. Výborný pivo. Žízeň vyřešená.

Olina si těch piv dala víc, protože měla strašnou žízeň, ale pak se jí cesta kvůli malejm zatáčkám trochu prodloužila.

Všichni jsme záviděli tuhle kérku.

Kdo si chtěl osladit kafe, mohl si nabídnout z oldskůlové papírové krabice kostkovej cukr.

Občerstvení vyrážíme dál. Chotěbořská jedenáctka Olinu nakopla.

Tady si Doubrava odložila jedno slepý rameno.

Olina je po pár pivech rozverná i když ji bolí nohy.

Kostel Navštívení Panny Marie. Původní kaple byla ve 13. století rozšířena na kostel. V letech 1749–52 kostel barokně přestavěn nákladem Karla z Dietrichštejna. Roku 1843 přistavěna věž. V interiéru barokní oltář a historicky cenná pieta.

A hnedka pod kostelem u hřbitovní zdi je krásné posezení. Neváháme ani na chvíli.

Mezi vozy.

Jindra polemizuje o velikosti kelimů. Už si nepamatuju, jestli se jí líbilo nebo nelíbilo, že je kelímek malej.

Její představa je úplně v jiné sféře.

Nakonec se ušklíbla a se situací se smířila.

Kvalitní značkovej víceletej rum došel.

Na řadu přichází čertík z alchymistické dílny mistra Ladyse.

Honza nám slíbil, že když ještě chvíli vydržíme a půjdeme, že nás čeká vyhlášenej hostinec.

Motorest Nové Ransko nezklamal. Výborný jídlo, hezkej interiér a milá obsluha.

Vybíráme si jako mlsný kozy, ale myslím, že většinou zvítězil dančí guláš. Honza nás v rámci oslavy svejch kulatejch narozenin pozval. Díky, kámo.

Ladys ví, co si dá.

Jindra neví, co si dá.

Petr neví, jestli si vybral správně.

Kola věšet, koně vázat.

S těžkejma břichama, ušoupanejma nohama, rumem a pivem v hlavě se pomaličku šineme zpátky do Ždírce.

František Křižík tu byl, ale odešel.

Do cesty se nám zákeřně připletlo téměř již v cíli pohostinství Dipp. Víme, že zde nevaří, proto to jistilo Ransko.

Ale Honza se rozhodl, že to je ideální místo ty sedmdesátiny pořádně dooslavit. Olina se pro jistotu odbelhala do hotelu, protože ji hrozně bolela pata, ale my ostatní jsme zasedli k hranatému stolu a co čert nechtěl, objevily se na něm giny s tonicem.

Společnost důchodců pod vlivem patrně chininu v toniku obživla.

Dílčí výsledky večera.

Byli jsme rozjuchaní, hluční a jak jsem se koukal kolem, ani jsme nikoho myslím moc nesrali. Asi na to jsou zvyklí. Jen těch důchodců jim nechodí tolik pohromadě a asi popíjí decentněji.

Honzo, ty tvý narozky jsou fakt skvělý.

Ilona by ráda něco řekla, ale gin jí v tom brání.

A tady, tady se rodí jedno překvápko. Ilona jakože skáče krasobruslařskej skok...

...ale zapomněla, nebo nevěděla, že v partě hlučnejch důchodců je i jeden bejvalej krasobruslař, kterej se ji snažil opravit a vysvětlit jí, jak to s těma krasobruslařskýma skokama je. Když jsme dorazili k hotelu, byla už docela tma a my jsme pořád řešili ty skoky. Snažil jsem se své kolegy poučit a názorně jim předvést, jak se u nás mezi krasobruslaři před šedesáti lety skákalo. Snažil jsem se vysvětlit, co to je nájezd, skok a výjezd, podle čeho se který skok pozná a podobně. Axelpausen, Rittberger, Salchow normální i odpíchnutej, Lutz... Hulákali jsme u toho naprosto neurvale a rušili hosty v hotelu. Celá krasobruslařská taškařice skončila Iloninou lakonickou poznámkou: "V prosinci ve Slaným na kluzišti pokračujeme.' Petr celou taškařici se skoky natočil jako důkaz na video, že se fakt zkoušelo skákat.

Jenže energie v džinu ukrytá je zákeřná, tak jsme v hulákání a obtěžování ubytovaných hostí pokračovali dál. Na čtrnáctce byl mejdan.

Petr s Ilonou odkudsi vyndali další lahve, i se zpívalo.

To je on, Petr ze čtrnáctky, jednoznačná osa zla. Ale dobrýho zla. Tak dobrou noc, pokračování příště.

podpis




Dvě třetiny našich dětí jdou letos John Muir Trail v Yosemittech. Ten třetí je Helčin kamarád Jasan.

Tohle málem bylo prezidentom: "Pan Hřib nás kritizuje. Vždyť nemá žádné nemocnice v Praze! Všechny nemocnice jsou Vojtěcha. Všechny! On má U Františku. Ale tu má Praha 1. A ta je malilinká."

PAN JIŘÍ DOSTAL NABÍDKU KE SPOLUPRÁCI
S PRAŽSKÝM

orchestrem Berg na koncertě s názvem Renewable Music v Kateřinské zahradě.
Já jsem dostala nabídku od pana Jiřího, že bych mohla jet do Prahy s ním
a užít si tak netradičně narozeniny.
Koncert se konal 15. července a všechno o kapele, jejím zaměření a fungování
se dá vyčíst na jejich stránkách - https://berg.cz/240700.html
O Bergu vím už dlouho (příští rok budou slavit 25 let od založení), ale na jejich
akci jsem nikdy nebyla. Teď už můžu s klidným svědomím doporučit,
že stojí za to je sledovat!
Zmapovala jsem si, co to obnáší, když Jirka dostane takovou nabídku.
Nejdřív se všechno dlouze domlouvá prostřednictvím telefonu, záměrem je zjistit
co nejpodrobnější informace o obsazení nástrojů, o prostoru, technických požadavcích atd.
V sobotu v 16:00 měl mít všechno připraveno na zkoušku s muzikanty a skladateli
přímo na místě konání, takže odjížděl ráno, s autem naloženým po střechu.
Tomu samozřejmě předcházela příprava, na kterou padl skoro celej pátek…
Sama jsem odjížděla až po poledni vlakem, abych mohla ještě pobýt chvilku
s Petrou, Jonem a Ninou, než odjedou na další cesty.
Vlaky fungovaly parádně, metro taky, takže jsem vystoupila na I. P. Pavlova
skoro přesně podle domluvy. Jirka čekal v hospodě U Gráffů, protože měl zrovna
(konečně) krátkou pauzu na pozdní oběd a valili jsme do Kateřinské zahrady.

Pan Jiří měl hotovo a mohli se trousit muzikanti.


Jak se trousili, Jirka nastavoval mikrofony a veškeré technické náležitosti.

Slovenský skladatel Samuel Hvozdík.


Z Maďarska přijeli bubeník Aurél Holló a klarinetista Péter Szűcs.

Všechno to dát dohromady tak, aby to fungovalo, je vážně makačka.
A se všemi je potřeba komunikovat příjemně a v klidu, aby nevznikal
zbytečněj stres.

Ředitelka Bergu Eva Kesslová a šéf orchestru, dirigent Peter Vrábel.

Polská skladatelka Katarzyna Krzewińska.


Pomalu se ladilo, zkoušelo, odposlouchávalo a hledalo - všichni skladatelé
měli kompozice kombinované s elektronikou, nahrávkami živých zvuků
přírodních i městských a dalo to spoustu práce, trefit se všem do představy.

Každé skladbě bylo potřeba věnovat hodně času a pan Jiří to všechno zvládl.
Já jsem si mezitím dala pauzu na cvičení a přišla znovu večer,
zatímco oni zkoušeli a zkoušeli. A zkoušeli...
Okolo 22:00 se muselo všechno zabalit přímo na místě, poněvadž se očekával déšť.
Jiná možnost nebyla.
Stihli jsme pak akorát pivko u Gráffů, ale k jídlu už nic nedali.
Nakonec jsme objevili nedaleko v Pivovarském domě hospodu s minipivovarem,
kde měli do 23:30 a dali jsme si nakládanej hermelín. Pochvala!
Taky jsme parádně zmokli a trnuli, jak to bude vypadat další den.


Narozeninový oběd jsme si nakonec dali v gruzínské hospodě (skvělý jídlo)
a ve 14:00 už Jirka musel být spolu s dalšími pomocníky na značkách,
generálka byla plánovaná na 19:30.

Všechno přežilo! Naštěstí při dešti nefučelo…


Orchestr Berg obdržel darem použité koberce (prý z národního), ty natáhli
na antuku a pohyb po zemi byl hned příjemnější.
Všechno bylo potřeba znovu rozbalit a připravit, navíc pánové
začali navážet židle.


Jirka byl nervózní, protože přístroje spolu odmítaly komunikovat.
Muzikanti přišli na pátou, připravení a ukáznění.
Pan Jiří si naštěstí poradil s problémem a generálka mohla začít.
Eva přivítala diváky a připravila je na možná překvapení, která mohou
nastat, když se něco úplně nepodaří. To ale diváci na generálkách právě mají rádi!


Pan Jan Komárek, autor osvětlení pro tento koncert.


Generálka vyšla dobře, ještě bylo co dolaďovat, ale lidi byli i tak nadšení.


V den premiéry dali nástup až na 17:00!
Udělali jsme si výlet na Žižkovskou věž, kde jsem v životě nebyla.
Vedro mají v Praze stejně úmorný jako v Brně, v zahradě bylo nakonec
nejpříjemněji a tak došlo i na "polední klid" na karimatce.


Na premiéru dovezli další židle - to jsem čuměla a zdálo se mně to
hodně odvážný čekat na soudobou hudbu tak velkou návštěvu.
Eva Kesslová je zjevně dokonalá manažerka, všechno má promyšlené
a team mladých ji poslouchá, pomáhá a všichni dohromady fungují
dokonale.


O dokumentaci bylo samozřejmě taky postaráno!


Maďarský skladatel Máté Balogh ještě poctivě zkoušel svou
skladbu, do které si napsal dramatickou roli. Zpracoval text Arvina Luciera
tak, že ho rytmicky přednášel a souzněl s bicími. Bylo to skvělý!


Přichází pan dirigent!
Vedle Katarzyny a Jirky sedí ještě poslední ze čtyř skladatelů,
český autor Ian Mikyska.


Přímo před premiérou se ještě hodně zkoušelo, Jirku stihly přístroje
opět potrápit, a tak jsem mu aspoň držela palce - zdá se, že to pomohlo…


Poslední chvilky před začátkem koncertu - lidí přišlo tolik,
že skoro všechny židle obsadili! Spousta jich bylo i okolo na trávníku!
A pan ministr kultury se vážně dostavil - přitom ty cedulky vypadaly
spíš jako fór!


Premiéra to byla povedená, dokumentaci jsem nechala na profesionálech
a nahrávku má Jirka. Všechno vyšlo, do hudby se míchala živá příroda
i zvuky velkoměsta a všechno to krásně dohromady fungovalo.

Klobouk dolů před organizátory, umějí to!!!
Aplaus byl pořádný, pak se všichni družili a odcházeli na pivo.
A my jsme balili, při špatným světle jsem hledala v trávě šňůry, Jirka
se snažil nic nezapomenout a neztratit.
Chlapci pomocníci sklízeli židle, koberce, pulty, světla, všichni
byli trpěliví a vstřícní, nikdo nenadával.
Končili jsme notně po půlnoci a ještě jeli domů do Brna.
Pan Jiří to celé ještě odřídil a já se klaním až na zem.
Do postele jsme se dostali ve 3:30…
Aby výčet toho, co obnáší zvučení takovýho koncertu, byl úplný,
je třeba dodat, že dnes odpoledne (úterý) to všechno musel vyložit
z auta, roztřídit a mimo jiné ještě očistit od bláta kábly, který ležely
pod koberci na mokré antuce..
Teď zpracovává nahrávku, počítám, že mix mu ještě vezme
dost hodin.
Někdy by to chtělo spočítat, kolik času takovej výjezd vezme doopravdy.

Dada a spol.

 

Prázdninový program Domu umění města Brna nabídne nové výstavy a příměstský tábor


Ethel Lilienfeld: Invisible Filter, 2022

DIPLOMANTSTVO FAVU 2024

Do 28. července bude Dům pánů z Kunštátu - jak je v létě už tradičně zvykem - patřit absolventstvu FaVU VUT. Letošní přehlídku kurátorsky připravily Barbora Trnková a Kateřina Olivová, které se rozhodly dát co největší možný prostor přáním a potřebám absolventstva. Výstava a její podpůrný program se proto zaměřuje především na to, co přichází po závěrečných zkouškách a jakou roli může zastávat rodina, kulturní instituce a další okolní vlivy. Výstava bude mít navíc letos dvě části - kromě již zmíněného Domu pánů
z Kunštátu bude její součástí i expozice v Distillery na ulici Pekařská.

I'M SORRY YOU FEEL THAT WAY

Program G99 v posledním roce expanduje i mimo tradiční prostory této galerie - konkrétně do sklepení Domu pánů z Kunštátu, které bylo doposud přístupné spíše vzácně. Po loňské výstavě Black Hole Sun tyto prostory přivítají další projekt, I'm Sorry You Feel That Way, jehož kurátorkou je Barbora Trnková a kde své dílo představí Ethel Lilienfeld, Jiří Kaňák a Viktor Dedek. Výstava je zaměřena na fenomén digitálních technologií a na to, jak nás vystavují emocionální manipulovatelnosti skrze různé výklady naší identity. Slavnostně zahájena bude v úterý 9. července od 18 hodin a k vidění bude do 25. srpna.


ROZLOUČENÍ S BEYOND THE SOUND

Čas věnovaný mezinárodní výstavě zvukového umění Beyond the Sound se nachýlil ke konci a před námi zbývá poslední bod doprovodného programu - komentovaná prohlídka
s kurátorem Jiřím Suchánkem v neděli 14. července od 17 hodin. Ke stejnému datu bude ještě možné navštívit také výstavu Tomáše Šenkyříka Zvukové krajiny Brna, zvuky lidské a mimolidské v Galerii Jaroslava Krále.

Tým Domu umění města Brna Vám přeje krásné léto a těšíme se na viděnou v září na výstavách podzimního bloku.

Tohle fakt stojí za těch 99 korun. Věřte mi.
https://www.supraphonline.cz/album/811270-dezkorepetice-aneb-lidovky-jinak