[CNW:Counter]

Na cestě
(začínám té knize rozumět)

I tohle vydání prosím berte jako extrémně nouzové. Byli jsme teď skoro deset dní na cestě po Americe, projeli jsme po východním pobřeží až na sever Kalifornie a pak dále do Oregonu. Protoulali jsme se krásnými přírodními parky, najezdili přes 1200 mil a teď už jsme zase v San Franciscu. O všech příhodách a výletech se postupně dozvíte. Ale až z domova. TOTO PRASE JE PROVIZORNÍ.

Amerika je fakt země možností neomezených. Třeba si tu klidně vaří pivo a pojmenujou ho skoro podle Putina. V Americe je možné vidět skoro cokoliv.

Ráno jsme vyrazili na letiště pro auto. Honza není žádnej velkej plánovač, takže auto na náš výlet zařizoval docela pozdě. V Americe se sice bez auta jakože žít nedá a všude jsou všelijaké půjčovny, ale když chcete auto, kde by se dalo přespat, musíte si ho o prázdninách zamluvit daleko dřív a to se nestalo. Nakonec jsem byli rádi, že jsme získali širokýho Jeepa Cherokee. Auto do horšího terénu a ve třech dostatečně veliké, aby se nemusel dodržovat přísnější pořádek. Takovej pořádek umí Olina a já teda taky, ale jen když jsem nucen okolnostmi. Honza to takhle nemá a pořádek nemá nikdy. To mu nevyčítám, známe ho od narození. Pro to auto jsem jeli trochu dobrodružně, protože Bart měl výpadek a dámy v uniformách a s tlampačem nás zahnaly do autobusu, kus nás vezl na jinou zastávku Barta - to je taková místní verze metra. Kdybych pro auto jel sám, nebo s Olinou na letiště, asi bysme byli v prdeli, protože hlášením nebylo vůbec rozumět. Ale s Olinou bych to zvládl, Olina se totiž děsně ráda ptá. Každýho a na všechno, tak věřím, že by se doptala až do půjčovny. Auto už pro nás bylo připraveno. Dojeli jsme s ním domů, během deseti minut nabalili a vyrazili na velkej čundr po východním pobřeží. Odhadovali jsme to na začátku na 1000 mil. Ze San Francisca jedeme přes slavný Golden Gate Bridge.

První noc jsme měli štěstí a za hluboké tmy jsme našli poblíž Bodega Bay našli jediné volné, i když obsazené místečko. Ani jsme za něho neměli komu zaplatit, protože v boudě už nikdo nebyl a ráno zase ne. Prohlídli jsme si městečko, kde se natáčel kultovní horor Ptáci od Hitchcocka.

První noc v prvním táboře. Dokonce tu byl ještě jednočárkovej signál. Ale to se časem změnilo v informační černo.

Druhej nocleh už byl na echt místě, kde se smělo přespat, místo blízko divokýho moře, které sežralo i kus silnice. Takové depkoidní místečko. Olina a já spíme v autě, Honza pod širákem.

Tenhle tábor byl takzvaně smyčkoidní. Kdo byl slabší na nervy, musel si to hodit, ale takových tu moc nepobývalo. Ráno dokonce některé krásné slečny běžely ve vytuněných běžeckých oblečcích podél chybějící silnice.

Třetí a čtvrtej nocleh je v příjemným kempu U Dobrého Sama u Klamath river a brouzdáme se redwoodovými lesy. Cítili jsme se tu jako trpaslící, ale ne stísněně.

Ten kemp byl srandovní, protože jsme opět získali místo v plném kempu. Pán, který to vše obsluhuje a řídí, asi sám Sam, jezdí v elektrickým golfovým vozíku, je veselej a vstřícnej. Ráno se kempem procházejí psíci. Kemp měl sprchy a teplou vodu. Toho využívá jen Olina. My kluci jsme prasata a testujeme oblečení. Mám na sobě totiž nové bambusové triko a bambusové slipy. Potřebuju zjistit, kdy to začne smrdět.

Další nocleh je stejně napínavý, vše je obsazeno, jen jediné místo, i když papírkem obsazené, je volné. Klidně rozděláme tábor, pak přijde chlapík, nesmírně mile nám dovolí na tom jeho místě kempovat. Prý si ho objednal a zamluvil jen proto, že na jeho místě nesmí dělat oheň a on holkám slíbil táboráček a opékané maršmelouny. Něco typicky americkýho. Pozvali jsme ho na to jeho místečko, tak si přivlekl i židličku a přivedl další známé, tak u ohně kecáme, a žereme ty maršmelouny. Podrobnosti jindy.

Pátý tábor rozbíjíme u Crater Lake. Jako obvykle je to místečko poslední. Druhý den jdeme prozkoumat to obrovské jezero vzniklé vulkanickou činností. Na západní straně jezera hoří les a tak nás jemně upozorňují při vstupu do parku, že by se možná mohlo stát, že by nás evakuovali, kdyby bylo potřeba, jen ať s tím počítáme. Třeba to nebylo.

Šestý tábor je pod 49. nejvyšší americkou horou Mt. Shasta. Ten tábor je krásnej a jako obvykle byl plně obsazenej, kromě jednoho - toho našeho - místa.

Poslední tábor pod Lassenem v Battle Creek. Náš čundr končí. Tedy co do noclehů, protože nás čeká ještě vejlet kolem několika jezer. Vše ve výšce okolo 2000 metrů. A samozřejmě cesta zpět do Friska.

Na posledním táboře zanecháváme jednu kouzelnou sekyrku, o které se chystám napsat samostatný fejeton.

Za chviličku už budeme doma a po deseti dnech se vysprchujeme a vyspíme v normální posteli. Bylo to bezva.

Ale to všechno se postupně dozvíte v dalších vydáních WWWiditelnýho prasete. Tohle je jen provizorní prase.

Reklama až po návratu

Během americké anabáze bude tato rubrika prázdná.

Asi nic.

Dovolím si luxus a přepych v podobě prázdninového provozu kulturního servisu. Po dobu pobytu redakce v Americe bude servis zamrzlý.

Vážení a milí příznivci Divadla Radost,
vzhledem k úplné uzavírce ulice Cejl z důvodu rekonstrukce,
která nám byla sdělena bohužel až před včerem,
jsme nuceni zrušit plánovaná představení na Letní scéně
a uzavřít Muzeum loutek v době od 1.7. do 31.8.2016.
Děkujeme za pochopení.
Předprodej na září bude zahájen 1.9.2016

DO LÁTANEJ DOLINY

jezdili Jányovi hodně let po sobě, brali tam děti už od malička. Tentokrát nás pozvali i s Vincentem a Kiarou. Měli jsme povolení pro jedno auto, kam jsme narvali všechny věci pro 10 lidí.
Dojeli jsme kus cesty a pak se muselo pěšky.

Jerka nesl půjčený nočník, aby Vincent neměl v noci problém. Tvarovaný byl docela ve stylu.

Jasmínka.
Myslela jsem, že tam bude jen Jasmínka, ale jela s námi i Soňa, to bylo krásný překvapení.
Připadali jsme si tam jako na konci světa, je to místo mimo turistické trasy.

Voda v říčce Látané má 7°C, Jerka to odpovědně změřil
První den jsme sbírali borůvky a pánové, ba i dámy nosili a zpracovávali dřevo.

Vincenta to bavilo. A když Štefan sekal dřevo, mazaně se schovával za trám, aby ho něco netrefilo.

Pivo bylo vzácné, protože ho bylo nutno donést na zádech. A chladilo se ve vodě.

Dřeva byla pořádná hromada. Večer nás přišli pozdravit Janěkovi, došli pěšky až od penzionu Zverovka - poklona!

Ejka vařila pro všechny!
Druhý den jsme se vypravili na tůru na Lúčnou, všechny děti poctivě šlapaly celou cestu tam i zpět.

Při stoupání jsme potkávali krásný muchomůrky a Ejka poblíž nich často objevila hříbka.

Prý je to tak správně. Kuba a Zuzka se krásně starali o ty menší, mají totiž doma ještě mladšího bráchu a dvojčata ve věku dva a půl roku.

A toto je rdesno - hadí kořen.

Tam nahoru jdeme!

A zvládli to všichni!

Lúčné, přvýšení asi 400 m od chaty. Fotil Jerka, takže ho nevidíme.
Na tomto místě jsem rozhodla, že další tůra na Volovec už by pro děcka nebyla úplně nejlepším řešením, proto se výprava rozdělila. Jirka a Soňa se vydali po cestě, která je vidět za Kiarou a my jsme hrnuli dolů. Foťák jsem nechala Jerkovi, takže dokumentace z našeho náročného sestupu chybí, ale na druhé straně máme aspoň představu, co ti dva zažili.

Pohled na Látanou dolinu shora.

Dostali se málem až na Ostrý Roháč. Chybělo jim na něj asi třičtvrtě hodiny, ale moudře se rozhodli, že se nic nemá přehánět.

A tak potkali kamzíky.

Dolů přišli navečer a nastalo chlazení a otužování v říčce. Kuba na sobě zapracoval a vydržel v ledové vodě asi 2 minuty.

Zuzka byla statečná a několikrát se celá ponořila. Když Kiara viděla, že i Jasmínka přebíhala potok, shodila oblečení a odvážně do toho šla taky.

Štefan udělal oheň a děti měly radovanec. Úplně jim stačilo opíkat chleba.
Z nasbíraných borůvek Ejka vyrobila rýžový nákyp a všechny děti z toho měly veliké potěšení.

Vincent a Kiara se nemohli nabažit házení šutrů do vody.

Jerka spravil a upevnil mlýnek.
Před odjezdem ještě vyráběli loďky a vytvořili flotilu.

Tři dny v Látanej uplynuly barevně, krásně, napínavě a byla to paráda. Zážitků jako za týden, díky Vám za ně!