Bulharská Rila
(díl první)

Je srpen, táhne nás to do hor, táhne nás to na východ. Tentokrát pro nás Jasan naplánoval přechod pohoří Rila. Naše pětice se letecky přepravuje do Sofie, v letadle nám cestu zpříjemňuje nádherná letuška s rysy mulatky. Aby byla zachována harmonie, letušák vypadal jako pološílený upír. Když ukazoval nejbližší exit, oči mu svítily nadšením, že by snad mohl konečně zažít nějaké adrenalinové momenty. Když názorně předváděl, jak se nasazuje dýchací maska, ukanula mu do ní kapička z nosu. Měl takové ty oči, co člověka provrtají, ale zároveň koukají skrze něj. Adrenalin se nekonal, snad příště, upíre.
V Sofii ještě pořizujeme kartuše a pak minibusem do Samokovu. Minibus nemá zavazadlový prostor, takže našich 5 batohů je natlačeno v uličce, chtělo by se mi napsat "k nelibosti cestujících", ale všem je to putna. První rys, který mají Bulhaři rozhodně jiný než Češi. Nehudrají na nepohodlí, prostě se natlačí přes batohy. Nefunguje klimatizace? Nevadí, zpotíme se, a bude taky dobře. Nefungují silentbloky? Nevadí, to tady nefungují skoro u ničeho, tak proč to vůbec zmiňovat.

Minibus skáče jako postřelená koza. Dávno již nejsem dítko řetízkáčů a horských drah a chce se mi trochu blinkat. Naštěstí mou mysl rozptyluje zvláštně tvarovaná dáma. Taková prostorově nepřehlédnutelná. Stehna jí obtékají duny z celulitidy, které jsou pokryté lososově růžovým elasťáčky. Vrchní polovina těla je hodně členitá, zalitá do bílých minišatů s velkoplošnými květy. V polovině je tělo přeříznuté podprsenkou a pravidelným dílem se ostatky vylévají pod i nad podprsenkové přepásání. Díky ti, nepřehledná cikánečko. Byla jsem mesmerizována do takové míry, že se mi zarazilo blinkání.
Ze Samokovu pak ještě menším minibusem do vesnice Borovec a to už jsme pod horami. Je už večer a tak stoupáme jen tam, kam nám zbytek dne dovolí. Druhého dne nás čeká výstup k nejvyšší hoře Bulharska - Musale. Cesta je nejprve docela široká lesňačka, ale záhy se stáčí do kleče. Stává se z ní takové vykotlané koryto - takový kotníkolam. Kleč není dimenzovaná na naše vysoké batohy, tak se člověk občas vklíní mezi chňapavé větve klečí, stojí, a pak někdy i sedí. Když už člověku padá jazyk na vestu, najednou se kleč rozestoupí a objeví se kouzelný potůček, který láká k pauze. Ale místních 30°+ beze stínu láká jenom pár z nás.
Ještě kousek výš končí vrchní stanice lanovky pro ty, kteří mají nutkání vystoupit na nejvyšší horu Bulharska, ale nechtějí věnovat výletu déle než pár hodin. U lanovky jsem se rozhodla obohatit se o další zkušenost. Došla jsem si na místní hajzlík. Turecký záchodek s dírkou v zemi uprostřed jezírka z moči, nemá to dveře, smrdí to dost pekelně. Při pokleku se můj nos přiblížil zdroji smradu, a čtyřikrát se mi obrátil kýbl. Statečně jsem to ustála, ale potom jsem musela 5 minut hledat duševní rovnováhu. Začínám si myslet, že veřejné záchodky na Masaryčce jsou vlastně procházka růžovou zahradou.
V pozdním odpoledni se ještě smáčímě v jednom ledovcovém jezírku, teplota úplně kroutí hnáty.

V tomto jezírku jsme si nechali trochu pokroutit hnáty ledovou vodou.

Míjíme ještě jednu turistickou chatu ve tvaru pyramidy, odkud nás paní domácí vyhání, že tam stanovat nemůžeme, je to prý v chráněné zóně.

Poslední chatička před vrcholkem hory Musala. Nepřišli jsme na to, proč je postavena ve tvaru pyramidy. Možná kvůli sněhu? Kdo ví.

Moc tomu nerozumíme, ale posouváme se tedy těsně pod vrcholek samotné Musaly. Místňák nám hrozí bouřkou, a noční teplotou 2 stupně Celsia. No, horší než to ledovcové jezírko to asi nebude. Večerní západ slunce je jako ze žurnálu.

Dalšího dne ráno už dosahujeme vrcholku Musaly.

Výstup na Musalu.

Upevňujeme vrcholové překvapení, které Jasan za tímto účelem dovezl z Indie. Modlitby se rozlétají na všechny strany a všude do kola se tyčí pyšné hory.

Uvazujeme vrcholové překvapení - indickou šňůrku modliteb.

Na Musale je meteorologická stanice. Varují nás před silnými dešti, ale zároveň nás také varují, ze v horách je předpověď velmi nepřesná, že se to vlastně pořád mění. Výhledy na rozeklané hřebeny pohoří mě asi nikdy neomrzí.

Z Musaly sestupujeme husím pochodem a vydáváme se po hřebeni do nitra pohoří Rila.

Je vedro, jsme bez vody, a všechny prameny jsou vyschlé. Člověk by si skoro řekl, že kritická situace, ale ono to tak vlastně skoro nikdy není. Mužská část výpravy obětavě sestupuje několikakilometrový úsek k chatě a nabírá vodu z jejích zdrojů.
Další přenocování je na krásné louce plné kobylího trusu. Západ slunce je opět nezapomenutelný. Pozorujeme ho z kopečku, pozorujeme mraky se stříbřitými okraji, a jak se pomalu mění barva pohoří z žlutavé, přes růžovou až k modré a temně šedé.

V noci opravdu byl déšť, ale jen takový decentní. I naše nehorolezecké stany z toho měly spíš legraci. (Což se nedalo říci jinou noc o pár dnů později...)

Polní kuchyně dnes podává těstoviny s červenou omáčkou.

Ráno, když člověk vystrčil hlavu ze stanu, zjistil, že ji strčil do bílé stěny. Neprostupná mlha jako mlíko zahalila úplně všechno a tvářila se dost neústupně. A tak tomu bylo. Sem tam nám poodhalila kousíček světa. V brzkém odpoledni se pak z mraků spustil déšť, který přešel plynule v kroupy. Nejprve takové krupičky, potom pořádná kroupiska. Klečíme v pláštěnkách v kleči a vypadáme v kapucích a s batohy jako věkovité želvy. Když se kroupy zase změní v déšť, jdeme dál.

Když jsou ruce zkřehlé na kost, lidské teplo je tou nejdražší komoditou.

Stávají se z nás pomalé věkovité želvy.

Suneme se přes kopečky, nahoru a dolů, přes kamenné lavinové pole a déšť sílí. Pláštěnka chrání skvěle, boty nikolivěk. Na dohled vidíme turistickou chatu u dvou jezer - RYBNO EZERO. Vděčně zalézáme do chaty rovnou ke kamnům. Z restaurační místnosti vyrábíme sušárnu, postupem času přibývají další zmoklí turisté a dělají to stejné.

Střecha nad hlavou, teplo, čočková polévka a šopský salát se nám zdají být těmi nejslastnějšími požitky pro zmoklého jedince. V této chajdě, stejně tak jako v jiných bulharských chatách, je velmi zajímavě řešená otázka rozvodu elektřiny. Skoro jako v Jižní Americe. Samý uzel a drát, leze to přímo ze zdi a u stropu svítí holá žárovka, která občas bliká.

S elektrickým vedením se tady nikdo moc nebabrá.

Záchodky jsou tu v tureckém stylu, a většina lidí přes 50 je bez zubů.

Stoletá stařenka, která nám rozlévá polévku a vaří čaj, má krásný úsměv. Taková horská babča v chaloupce plné náboženských rad.

Bulharsko je velmi zbožná země. Z hospody na nás ze stěn shlíží náboženské výjevy
a hrozí, ty ty ty..

Edvard Munch. Takhle moc mě ty rady vyděsily, že jsem se šla raději schovat za zpuchřelý závěs.

Nakonec se rozhodneme strávit v této chýši noc, protože s deštěm to vypadá nevábně.

Záclonky jako od babiček.

Dostáváme takovou buňku z umakartu, stropy se prohýbají věkem, zatéká, okna netěsní, odstávají od stěny v některých místech i o 10 cm, pokud by okno někdy někdo chtěl otevřít, pak jedině vyndat ho celé ze stěny, postele mají místo roštu drátěnku, která pruží jako trampolína. Když si do ní člověk lehne, záhy má zadek skoro u země. Skříni chybí dveře i všechny poličky, zbyl tedy jenom přebytečný skelet. Je nám dobře v tomto retro stylu, máme prohlou střechu nad hlavou a vítr hučí jenom kolem oken.

Toto okno odstávalo jenom trochu.

Skelet skříně - užitečný kus nábytku.

Večer se konečně vyjasňuje a my na hvězdné obloze pozorujeme perseidy, mléčnou dráhu a souhvězdí. Hvězd je vidět neuvěřitelné množství, jsou jako krásně vysypané zapudrované neštovice. Ještě si večer hrajeme se světýlkama a píšeme baterkou do tmy nápisy. Ráno nás čeká již krásné, suché a plné dalších vizuálních krás. Ale to zase až příště.

Chaloupka, kde jsme si osušili boty, zahřáli ruce a dostali čočkovou polívku.

foto a kec(k)y: Helča

V Praze se dějou věci.

Franco Taylor Lhotak se má k světu

foto: Jiřka

Surreálný zrzek hlásí.

„To je nespravedlivý,“ začínám. „Jak to, že moudrý a milující Bůh tady do té zeleninové šťávy naládoval tisíce vitamínů, a do tequily nedal ani jeden?“
(Tom Robbins - Pozpátku letící husy)

Kreslení zkracuje dlouhou chvíli a prodlužuje život. Určitě i vyhlazuje vrásky odbourává celulitidu a u mužů zvyšuje hladinu testosteronu.
Však to zkuste sami. Kurzy na akademický rok 2017/18 jsou vypsány, určitě si vyberete. Podívejte se, jaká dílka tvoří naši kurzisté a jaká tedy brzy budete tvořit vy. Z velké části přicházejí lidé dříve kreslením nepolíbení. A po nějaké době ...
Co vás čeká?
významné zlepšení vašich kresebných dovedností
klidné, veselé a inspirativní prostředí, noví kamarádi = skvělý koníček
účast na závěrečné výroční výstavě
třídní schůzka
školní výlet
kreslení v plenéru
workshopy, letní krátkokurzy...
Máte-li dotazy, neváhejte se ozvat. Těší se na vás
ing. arch. Helena Hermanová
602 524 200

Vážení a milí, přijměte pozvání na komentovanou prohlídku židovského hřbitova v Brně-Židenicích, která se uskuteční ve čtvrtek 7. 9. od 17 hodin. Prohlídka bude zaměřena na rituály spojené s pohřbíváním a na osudy zde pochovaných příslušníků význačných továrnických a průmyslnických rodin.
Těším se na shledanou,
Kateřina Suchánková Mgr. Kateřina Suchánková

Vážení a milí, přijměte pozvání na komentovanou prohlídku bývalé věznice na Cejlu, která se uskuteční v úterý 12. 9. od 17 hodin. Areál bývalé věznice v Brně na Cejlu je místem, které je spojeno s aktéry prvního, druhého i třetího odboje. Z politických vězňů a intelektuálů zde zadržovaných nelze opomenout Jana Zahradníčka, Zdeňka Rotrekla, Václava Renče nebo Zdeňka Kesslera. V období druhé světové války zde byl vězněn také Peter Demetz pocházející z významné česko-německo-židovské rodiny, který se po válce usadil v USA, kde se stal uznávaným literárním vědcem a germanistou. Komentovaná prohlídka k výstavě Tváře Cejlu zájemce seznámí s životními osudy vybraných osobností, které spojuje věznění v neblaze proslulé brněnské káznici. Prohlídku povedou Miroslav Kasáček a Luděk Navara z PAMĚŤ o. s. Maximální počet účastníků prohlídky je 30 osob. Rezervace na e-mailu: katerina.suchankova@jewishmuseum.cz. Program se koná ve spolupráci KVC RF při ŽOB. Poplatek za komentovanou prohlídku ve výši 30 Kč se hradí na místě.
Těším se na shledanou, Kateřina Suchánková

JIRKA DOKONČIL IZOLACI
chladícího prostoru zvenku.

Zuzanka s Toníkem kontrolovali.

POZVALI JSME VNOUČÁTKA
na výlet do Bruna, hlídali jsme je v pátek. Řekli jsme si, že ohlašovaný déšť přečkáme radši pod střechou. Dojeli jsme tam na kolech - asi 2 km, Vincent jel celou cestu na odrážedle. Dost úctyhodný výkon, museli si chvilku "odpočinout" na hřišťátku.

Bruno je plné atrakcí pro děti malé i starší, smí se tam jen v ponožkách a kupodivu se ten obrovskej prostor daří udržovat opravdu v čistotě.
Jen jsme tam vlezli, Kiki s Vincentem uviděli tobogan a už jich nebylo. Za chvilku přijeli dolů a hned hrnuli znovu nahoru.

Dodatečně jsem zjistila, že to vede až z 6. patra a vůbec nechápu, jak to mohli tak rychle stíhat. Vyzkoušeli kde co a neměli myšlenky na pití ani na jídlo.

Sice jsme pak do nich cosi dostali, ale moc toho nebylo.
Než jsme se zorientovali, zjistili jsme, že už lezou provazovými prolízačkami cca 4m nad zemí. Dodatečně jsme si přečetli, že je to pro děti až od 6ti let, ale Vincent to zvládal úplně bravurně.

Postupně vyzkoušeli, co se dalo, včetně herny pro děti od 2 let.

Tákhle vysoko musí člověk vyběhnout po schodech na tobogán. Byli jsme tam 4 hodiny, venku se zatím vypršelo a patřičně ochladilo. Zpět na odrážedle už to bylo na Vincu viditelně moc. Sotva pletl nožičkama, i když se snažil, co mohl. Nakonec jsem si ho naložila na nosič, Jirka vezl odrážedlo na kole a stihli jsme to domů akorát těsně před dalším deštěm. Asi dostali zabrat, protože večer oba svorně usnuli u pohádky, ani jsem ji nedočetla.
Ráno se chopili spolu s Tondou a Zuzankou vozíku se smetím a bez havárie všechno dovezli až do sběru.

Krásně spolupracovali!

Zatím se ještě čtyři děti vejdou, ale asi to takhle už dlouho nevydrží..

Johanka pozoruje svět a krásně se směje.

VE SLATINĚ NA NÁMĚSTÍ

byl poslední prázdninový koncert - kapela Deep Purple Revival. Přípravy začaly dostatečně brzy.

Hráli fakt dobře!

Jirka s Daliborem hodnotili zvuk ze všech stran.

Zdá se, že nejen na pódiu, ale i v publiku převládají šedovlasí pánové, ale řádili docela slušně.

Kapela vydržela hrát dlouho, my jsme to vzdali asi po dvou hodinách, začíná být po večerech chladno. Že by to s tím podzimem mysleli už vážně?