V Děbolíně
(bejvá dycky fajn)

Nejprve technicko-organizačně-alibistická poznámka: Vzhledem k tomu, že se mi poněkud zkomprimoval čas a několik akcí se mi částečně prolíná, nebudu schopen uveřejnit prase č. 24 klasicky, jak bejvá zvykem. Samozřejmě, že vás o něho nemíním připravit. Zkrátka napíšu ho už dřív a pokusím se prase zaktivovat mobilem odněkud ze břehů řeky Ploučnice, kterou budeme s partičkou důkladně zkoumat a objevovat. Snad to vše proběhne jako normálně a nikdo si ničeho nevšimne. Ale kdyby ne, tak už teď víte proč.
Zpět k dnešnímu vydání. Vzhledem ke kvalitní rodinné rozvětvenosti a dobrým vztahům podnikáme i jiná rodinná setkání. Vždy jde o různé sestavy s průniky osob. Jednou z pravidelných akcí je už několik let návštěva bratrance Martina a jeho Áji Báji v Děbolíně, kde si postavili moc hezkej baráček. A krajina tam je pro oči hladivá a pro nohy vlídná.

Pražská sekce vyráží v pátek po obědě do Jindřichova Hradce. Po cestě vlakem máme docela hlad.

Sháníme něco na zub, ale tohle jsme zrovna nemysleli. Nakonec jsme našli malou pekárnu, kde jsme ukořistili poslední dvě mokré bagety v celofánu a kofolu.

V Jindřichově Hradci je žlutě veselo. Sympatické město.

Hospody, přestože je podvečer, vypadají zatím zavřeně.

V Jindřichově Hradci jsme byli už několikrát. Malebný městečko, jehož řekou je Nežárka. Řeka město rozpáře na dvě úplně nestejný půlky. Nežárka je oblíbená u vodáků. Délkou 56 kiláků sice nic moc, ale je krásná.

Nežárka končí v Lužnici.

Některá místa Jindřichova Hradce jsou lehce podobná Českému Krumlovu. Jindřichův Hradec je graficky příjemný město, a kdo jste tu ještě nebyli, neváhejte, určitě se vám tu bude líbit.

Cesta z města do Děbolína vede krásnou alejí. Je to cesta docela profláklá. Ofiko se jmenuje "1148, GW Praha-Vídeň, Po stopách Emy Destinové, Přes památky do pohádky". Téměř nezapamatovatelnej název.

A taky jdeme kolem mých oblíbených Polívek. To jsou tři malý rybníčky. Největší je Prostřední Polívka, nad ní je Horní Polívka a vpravo od cesty a od Prostřední Polívky je Malá Polívka. Kromě těch tří Polívek je tu ještě nad tou prostřední taková louže, která vypadá jako poklička nad tou Prostřední Polívkou.

Krajina mírně zvlněná a kurevský vedro.

Chystá se západ.

Našli jsme s Roušovnou na Vyhlídce Karla Zvěřiny prďácký sluneční brejle. Chvíli jsme váhali, jestli je máme šlohnout. Zvítězilo v nás to horší. Máme nový brejle proti slunku.

Na posledním úseku nám přišel naproti Martin s jejich novým krásným štěnětem černýho labradora. Jmenuje se Betty.

Betty nás okamžitě přijala jako součást rodiny. Veliká pocta.

Dana s Alenou dorazily z Brna už kolem oběda. Probíráme drby, co se stalo od posledního setkání. I když padlo hodně slov i celých vět, nic novýho a zásadního se, podle mě, nepřihodilo. Vymejšlíme výlet na sobotu.

Sympatický je, že tady u M+A se nebojuje proti vlaštovkám. Vymejšlet výlet není většinou nic složitýho, ale když se musí započítat pár proměnných s nedefinovatelnými hodnotami, stává se plánování složitější. Zvítězila varianta 7 km + 5 km. Plus ve vzorečku chceme nahradit hospodou. Omezující faktory letos byly tyto: x(f1) Martin má po opravě koleno, a jak sám říká, do vzdálenější hospody se dobelhá. Druhým faktorem x(f2) je věk štěněte a doporučení odborníků přes psy, že by to nemělo být do půl roku věku štěněte víc než deset kiláků. Tedy z bodu "A" do bodu "B", protože pro psa se tato vzdálenost násobí koeficientem nejméně 1,6. Trajektorie psa se nedá úplně přesně spočítat, protože to není lineární funkce. Čím víc toho má štěně plný kecky, tím kratší jsou odbíhačky a dobíhačky. Ale to 1,6x je přibližně správný. Když odbíhám fotit a vracím se ke smečce, používám koeficient 1,25.

Půjdem kolem místní rozhledny. Jmenuje se Rýdův kopec.

Portrét rozhledny jsem seskládal ze 6 fotek. Rozhledna pochází z ateliéru architekta Miroslava Hájka. Začali ji stavět v září 2014 a dokončena byla v červnu 2015.

Cíl je jasnej, hospoda u Jitky.

Ví o nás, jdou po nás.

Moje oblíbená borovice. V archivu ji mám víckrát.

Roušovna mě v případě kytek neustále úkoluje. "Vyfoť mi tu lupinu vlčí bob."

Rybník možná Nový. Přesně by to asi věděla Alena, která ráda sleduje trasu na telefonu v Mapy.cz.

V dálce Mnich?

Několikrát se nám podaří natolik zaimprovizovat, že se musíme brodit přes nepokosený louky, zato objevujeme krásně schovaný chalupy.

Tohle by mohl být rybník Okrouhlý, protože má uprostřed ostrůvek.

Zakázka od Roušovny.

Plzeň a trubičky.

Mé sestry Alena a Dana o něčem přemýšlí, ale nevím o čem.

Olina nepřemýšlí, protože musí sežrat utopence a k tomu myšlení nikdo nepotřebuje. Utopenec výbornej.

Ája Bája dorazila autem. To ona nám telefonicky domluvila, že paní Jitka kvůli nám otevřela hospodu o tři hodiny dřív a obsloužila nás.

Debatovali jsme o plněnejch trubičkách. Všichni se shodli na tom, že tyhle trubičky strčí trubičky z Branné v Jeseníkách do kapsy. Nedokážu to posoudit, protože jsem si tu žádnou trubičku nedal.

Paní Jitka, co klidně kvůli šesti lidem otevře svou hospodu o tři hodiny dřív. Díky. A tu fotku vám, paní Jitko, vytisknu a při příští návštěvě vám ji předám, protože jste se přiznala, že máte ráda opravdický fotky, a ne na mobilu.

Prý tu bývají i nějaký koncerty. Na děti jsou tu přísní.

Jsme občerstvení a saturovaní. Slunko peče ještě o něco víc než před hospodou. Ája bere Danu autem, Betty se rozhodla, že jde s náma, čeká nás posledních necelých 5 kiláků.

Chrpa v zajetí smradlavé Babišovy řepky.

Vlčí mák pro Janu Korčovou, kámošku z FB.

"Dušo, Dušo, vyfoť mi ty chrpy!" nařizuje Roušovna.

Sloup.

Horizont se značkama.

Na rozpálené cestě se vyhřívají mrtvý ještěrky.

Blížíme se zase zpátky k rozhledně, ale z jiné strany. Je vedro jako kráva. Betyna toho má plný zuby a tváří se velmi odhodlaně, že už neudělá ani krok, aby ji Martin musel nést v náruči. Martin její vydírání ustál. Musela se dobelhat po svejch.
Rozhledna má tvar trojbokého hranolu o půdorysu rovnostranného trojúhelníka a spočívá na železobetonové základně, obložené kamennými deskami, z níž vede dřevěné schodiště na dolní vyhlídkovou plošinu ve výšce 6 m. Na horní plošinu ve výšce 24 m je možno vystoupat po dřevěném schodišti o 120 schodech. Plošina s pohledovými růžicemi je celá zasklená a zastřešená, na vnější vyhlídkový ochoz vedou troje posuvné dveře, proti výkyvům chrání stavbu tři ocelové sloupy, skloněné ke středu stavby. (Wikipedie)

Olina na vrcholku rozhledny ještě nebyla. Jednou ji bolela děsně záda, pak jsme zase těsně po kovidu věděli, že se nahoru nevydrásáme. Z naší dnešní partičky jsme nahoru šli jenom Roušovna a já. Panoramata za to stála.

Z výšky 26 metrů nad terénem je možné při ideálních podmínkách zahlídnout Šumavu s vrcholy Špičák, Plechý nebo Boubín, Blanský les s Kletí, Javořickou vrchovinu, Novohradské hory s Kraví horou a Slepičí hory. Je vidět i Jindřichův Hradec a Třeboň. Při dobré dohlednosti je prý možný spatřit i alpský vrchol Ötscher (1893 m n. m.) Kromě dobré viditelnosti záleží určitě i na placatosti země. Experti přes placatost by mohli zasvěceně vyprávět.

Dolů se dostanete po točitém ocelovém schodišti o 102 schodech kolem středového sloupu.

Když jsme se vrátili z výletu, Betyna padla vedle misky s vodou a téměř se přestala hýbat. Usnul i Martin. Myslím, že jsme toho měli dost všichni. Zase jsem si přismahl pleš. Čeká nás ještě grilování. Aladin sliboval pršení, ale jen okrajem. Ulhaná Klára tvrdila, že bude hezky. Aladin měl pravdu a dokonce skoro na minutu přesně, jak jeho radary předpovídaly. Stihli jsme dogrilovat a skoro i všechno sníst.

Ája Bája nás ještě před deštěm vyfotila. Špízy byly výborný.

Večer byl vlahej a bylo potřeba vstřebat grilovačku, tak jsme se vydali na obhlídku podvečerního Děbolína. I tady jsou lidi na správné straně barikády.

Po dešti byl vzduch voňavej a vlhkej.

Odhalil jsem vraždu papírové panny, ale nepodařilo se mi zločin vyřešit. Nejsem žádnej Hercule Poirot.

Místo domácích balkónovek jsem fotil děbolínovky.

Pak jsme objevili divný slepice. Jirka si myslí, že by to mohly být hedvábničky. Slyšel jsem to poprvé.

Památnej strom. Prej dub červenolistý, říká Alena, která všecko vyčte z map. Alena má mapy ráda.

Česnáček. A prej je jedlej, tvrdí Roušovna.

Já už ty ukrajinský barvy vidím všude od doby, co ten ruskej fašoun napadl Ukrajinu.

Struktury venkova.

Takovej krásnej strom, ale není památečnej.

Madona s děckem. Autorem je patrně blesk nebo vitr.

Ze dvora se ozývá veselé hýkání svatebních hostí. To mi připomíná, že mě v pátek čeká taky svatba. Ale jen ve funkci fotografa.

Děbolínskej svatej kouteček.

Neděle je taky prosluněná. Na počasí jsme měli štěstí. Je čas na cestu domů. Dana s Alenou odešly hned po snídani, protože potřebujou dojít do Jindřichova Hradce a obejít rybník Vajgar. Do Brna jedou až ve tři. Zatímco my odcházíme od M+A po jedenácté, ale nebudeme obcházet žádnej rybník.

Nádraží v Děbolíně jsme použili poprvé. Minule byla trasa nějaká rozjebaná a jezdily místo vlaků autobusy. Vlak je lepší.

Místní nepamáteční lípa.

Zas vlčí mák pro Janu Korčovou.

Od Martina na nádraží je to buď 1,4 kiláků, nebo 800 metrů, nebo 17 minut chůze. Nezáleží na startu, ani na kondici poutníků, záleží na tom, do jaké mapy se v mobilu kouknete. Tentokrát měl pravdu strejda Google.

Z Jindřichova Hradce...

...sem do Děbolína a pak...

...Veselí nad Lužnicí a Praha. Díky Ájo Bájo, díky Martine, už teď se těšíme na další návštěvu.

Jak z filmu Základní instinkt. (Foto Linda)

POCTA JANU SKÁCELOVI SE KONÁ V MĚSTSKÉM DIVADLE BRNO
v sobotu 11. června v 16:00.
Je to na Lidické 16, na venkovním prostranství "pod vínem".
Kromě textů zazní i písně na Skácelovy básně, zpívat budou Lenka Janíková, Oldřich Smysl
a taky naši muzikáloví prvňáci!
Závěrem se dočkáte odhalení Skácelovy židle v divadelním klubu MdB!
Budeme rádi, když se tam s vámi potkáme...

POPRVÉ V ŽIVOTĚ JSME BYLI NA VRÁTENSKÉM
mlýně a ještě k tomu na velké svatbě.
Ženil seTerezčin brácha Ondra.

Fotky z interiéru a detaily chytře zrestaurovaného mlýna pořídil pan Jiří svým chytrým mobilem. To poslední už není mlýn, ale rotunda, kde se konalo občerstvování svatebčanů.
Spíš než svatba to byl tak trochu Ondrův festival, na který si pozval kamarády muzikanty ze všech koutů.
Den před obřadem přijela zahrát mimo jiné i kapela Vltava.

V autobusu byla kavárna s móc dobrou kávou na různé způsoby.

Bezděz je na dohled.

Spali jsme v autě v dostatečné vzdálenosti od zdroje zvuku, ale úplně uniknout se mu nedalo.

Jerkovo noční foto.
Absolvovala jsem zánět slzního kanálku, který mně v pátek ráno před odjezdem čistili a proplachovali na klinice. Zážitek, kterej nikomu nepřeju, dělá se to "zaživa". V noci mě to bolelo tak, že jsem málem kapitulovala a nejraději bych byla bývala odjela. Kapání antibiotických kapek nakonec zřejmě zabralo a tak jsem nakonec přežila do rána.

Ranní atmosféra byla poklidná, snídaně z farmářských lahůdek vynikající.

Nevěsta Háňa.

Pan majitel mlýna vlastní letadlo, které normálně používá!

Příprava svatební brány.

V kavárně to žilo.

Přijela babička, krásná dáma, oblíbená u celé široké rodiny Havlíkovic.

Ondrův svědek Alberto s Majdalenkou.

Táta a syn před obřadem, napětí stoupá.

Ondra si domlouvá s babičkou podrobnosti. Dostala za úkol rozbít talíř a připomenout
svou slavnou větu z Ondrova dětství, která se v Havlíkovic rodině často připomíná:
"On Ondrášek není zlý, ale unaví..."

Terezce to sluší i jako fotografce!

Čekání na nevěstu se prodlužuje skoro o hodinu!

Jitka, maminka Ondry je prý nervózní, ale jen trošičku!

Teď už to ale fakt přijde!

JOOO!

Obřad byl vtipný, nevěsta i ženich přečetli vlastní slohové práce na téma společný život.
"Ano" zaznělo od obou, tudíž brambory só v řádku.
Zahráli jsme a zazpívali Svitu novomanželskou, též gratulační pro Háňu a Ondru.
Vymýšleli jsme text s Terezkou a Pavlem pár dní před svatbou, nastudovávali v utajení a zdá se, že se to nakonec docela povedlo. Možná nás při tom i někdo vyfotil...
Od Jirky mám aspoň fotku místa, kde probíhala tajná zkouška před obědem.

Po gratulacích jsme si poslechli ještě skvělou muziku - turecká zpěvačka ILAE a ruský kytarista Igor Ochepovský zaujali snad všechny věkové kategorie hostů... Zážitek!!!

No a museli jsme se rozloučit, protože v neděli nás čekaly hudební nešpory
v Červeném kostele.

BULISOVY PÍSNĚ S NAŠIMI SKOROABSOLVENTY
S UMĚLECKÝM TLUMOČENÍM

do znakového jazyka proběhly zřejmě naposled.
V Červeném kostele je echo dlouhé a strašně blbě se to zvučí.

Mám jen pár fotek ze zkoušky.

Radka Kulichová je výborná - při koncertě tlumočila bez přípravy kázání pana faráře, které trvalo skoro 10 min...

Čtvrťáci - bude mně po nich smutno.

A ještě dvě fota od pana Jiřího z provedení písně Dva zajíci mrňaví.

Vážení géniové,
jistě už s přicházejícím oteplením cítíte tu svíravou žízeň, kterou bezpečně zažene pouze řádně vychlazené pivo. Mohly by vám přijít vhod informace, kde všude se s námi můžete potkat a naše pivo ochutnat. Není nad to napojit tělo i duši!
4 / 6 / Noc neobyčejných zážitků v Poličce Noc, kdy budou otevřeny památky, podniky a dvorky v centru Poličky - u toho Genius noci na pěti pípách na dvorku baru Andílek.
11 - 12 / 6 / Jihlavské pivní pábení Jihlavský Heulos (Březinovy sady) nabídne prostor pivnímu festivalu a dřevorubecké soutěži Eurojack.
25 / 6 / Mini Gastro Fest v Tišnově První ročník v příjemném prostředí MěKS Tišnov - trochu to v Tišnově rozproudíme, když tu máme tolik pivovarů ;)
3 / 7 / Letní sborová dílna v Lomnici - jazzový koncert na zámku
5 / 7 / Letní sborová dílna v Lomnici - vystoupení účastníků na zámku V rámci LSD budou probíhat tyto dva koncerty pro veřejnost - my k tomu budeme na zámku čepovat pivo - na zámku, který se otevírá jen výjimečně. Pokud byste si snad také chtěli zazpívat, určitě ještě budou nějaká volná místa na www.lsdlomnice.cz
16 / 7 / Pivní festival v Rosicích Spousta piva, jídla, muziky a zase piva ;)
5 / 8 / Železo v Železném Kováři u piva a muziky - to je vždycky sranda. Návštěvníci také hlasují o nejoblíbenější pivovar, což jsme zatím vždycky byli my. Asi by se mělo přestat soutěžit.

Pivnice jede
Asi si po takovém výčtu akcí říkáte, jestli vůbec můžete zajít jen tak v klídku na pivo do naší pivnice. Můžete! Děláme co můžeme, abychom byli všude a pivnice je tedy otevřená stále každý víkend od pátku do neděle. Na čepu vždy 4 druhy našich piv a něco drobného k snědku. V parném létě doporučuji zejména osvěžující Orange Pepper Weizen nebo v největším vedru náš lehký Summer Aler 8%. Ale nebojte, klasika zůstává - Hořká desítka i Ovesný ležák. Pomáhají nám naše milé kamarádky z Ukrajiny, kterým dáváme všechna dýška, aby si trochu přilepšily.
Pomoc by se však hodila
Přece jen je nás občas trochu málo... Jak píši na našem Facebooku: "Pojď se s námi kamarádit, trochu u toho pracovat a trochu u toho i vydělat. Jde o osvěžující brigádu max. jeden den v týdnu (PÁ 16:00-22:00, SO nebo NE 13:00-22:00). Naučíš se toho spoustu o pivu, vyzkoušíš si, jaké to je dělat v malé vesnické hospůdce v tvůrčím prostředí rodinného pivovaru. Zkušeností netřeba, stačí mít trochu fištrón, nadšení, a umět komunikovat s lidmi. Taky to chce poctivost a čistotu, bez toho to nejde. Jo a jsme HATE FREE podnik, takže žádný rasismus, xenofobie, homofobie, závist - lidem se snažíme pomáhat, ne je kritizovat. Takových lidí, co mezi nás zapadnou, je určitě spousta, že? Jsi to Ty? Nebo někoho takového znáš? Pomůžeš nám alespoň sdílením? Dík, jsi geniální 🥰 " Zájemci prosím pište na mail: jana.pavlisova@geniusnoci.cz nebo ještě lépe rovnou zavolejte: 605 165 058
Chci doplnit DREAM TEAM pivnice
Malý úspěch naší oblíbené desítky
V březnu jsme se zúčastnili Jarní ceny českých sládků. Nemáme ambice obíhat soutěže, a tak ani naše piva nejsou vařena tak, aby přesně zapadala do "soutěžních kategorií". Jediné pivo, které nijak nevybočuje, je naše Hořká desítka. A tak jsme ji zkusili přihlásit do soutěže, kde se nakonec ve velké konkurenci umístila na druhém místě nejlepších výčepních piv. Nám moc chutná, tak máme radost, že nejsme sami 😇
Krásné a klidné léto
A to už moji milí musí být pro dnešek vše, protože tento mail píšu střídavě už tři dny a (ano, mezitím se mi vymazaly neuložené změny) a a a už musím běžet tlačit zase pivo do pivnice. Proč tlačit? To vám povím někdy příště. Na korektury není čas, kdo najde chybu a nechá si to pro sebe, má u mě pivo 😜 Moc se na vás těšíme, ať už to bude kdekoliv.
Mějte se geniálně! Genius noci Jana Pavlišová a zbytek celé famílie

BRNO ART OPEN 2022 Dům umění města Brna srdečně zve na slavnostní zahájení osmého ročníku přehlídky umění ve veřejném prostoru Brno Art Open v úterý 7. června od 18 hodin. Letošní přehlídka připomíná odkaz Johanna Gregora Mendela a nese název gGeEnn s podtitulem Mendel is... an Artist! Více informací najdete na našich stránkách.

Tvůrčí intervencí k inscenaci ’68 se HaDivadlo loučí s hravou esejí reflektující revoluční rok 1968 ve světě i u nás. Poetika velikánů francouzské kinematografie – Françoise Truffauta a Jeana-Luca Godarda – a režiséra J. A. Pitínského, jedné z formujících osobností HaDivadla. „Všechnu moc imaginaci!“