Colorado IV.
(výběh na Mount Sanitas)

Po prvním a vlastně i posledním výletu v Coloradu si Olina vyžádala odpočinkovej den. Je to rozumnej přístup, musí si ty achilovky rozdělit na celou dobu pobytu. Jako nejlepší odpočinek vyhodnotili Olina s Honzou, že to je plavání. Mně plavání celkem u prdele, tak jsem si vymyslel náhradní program.

Věk nás už ráno většinou vykopne z postele dřív, než je nutný. První vstává Olina a čítává si pod kytarama a čeká, až se probudí ostatní.

Snídaně je, tak jako vždycky, hezky barevná a vegetariánská a na zahrádce.

Boulder je město rozflusnutý do šíře v nadmořské výšce naší Sněžky. Vysoký baráky tu nenajdete a naprostá většina domů jsou dřevěný typicky americký vily a vilky. Spousta z nich je pronajímaná. Třeba dvojdomek, kde bydlí Honza, je taky pronajímanej. Celkem oblíbenej styl bydlení. Má to svý výhody i nevýhody. Třeba nevýhodou v pronajatým domečku je, že majitelovi slíbíš, že nebudeš vrtat do zdi a strkat tam hmoždinky. Což u vlastního domečku neplatí. No a protože je Boulder rozplizlej do velký plochy, je tu extrémně oblíbeným způsobem dopravy bicyklismus. Je tu spousta stezek, ale tam, kde nejsou a cyklisti musí po silnici, chovají se řidiči relativně velkoryse a nearogantně. Samozřejmě, že to je jen můj úhel pohledu Čecha z Česka. Boulderisti v Boulderu to vidí možná jinak a na řidiče si cyklisti stěžujou skoro stejně jako Češi v Česku. To je ta relativita,to jsou ty paradoxy, to jsou ta nedorozumění.

Plaveckej bazén je téměř na konci města směrem k výraznému kopci nad městem, který nese jméno Mount Sanitas (asi tak 2100 m n. m). Hora je oblíbené výletní místo. Na vrchol se dá dojít z různých míst. Dá se říct, že i z toho mýho místa od bazénu nahoru vede jakási pěšinka. Stále tomu věřím. Jo, dyť já jsem to ještě neprozradil, vymyslel jsem si, že zatímco se budou Olina s Honzou cachtat v chlóru, zkusím si na ten kopec vyběhnout. Začínám tady.

Zatím netuším, jak moc dobrej nebo blbej nápad to je. Ale zcela určitě mi počasí na ruku moc nejde, protože je vedro jako sviňa. Okolo 35°C. Sice mám klobouček s kšiltem a i krk mi chrání, ale to vedro je cejtit. Po prvních pár stech metrech jsem celej mokrej, pot mi teče čůrkem po brejlích, musím každou chvíli zastavit a utřít si je, abych viděl na cestu.

Výhodou takhle teplýho počasí je, že tráva intenzivně voní. A já mám vůně rád.

Povrch cesty je sympatickej a měkkej. Dokonce se mi poštěstí, asi tak třikrát, dostat se do krátkýho stínu stromů a křovin.

Pěšinka mě moc nešetří. Neustále míří nahoru a nahoru, furt nahoru.

Mám s sebou dokonce i petku s půllitrem vody (jak zodpovědnej přístup). Dávám si první zastávku. Tam všude v té zeleni se topí sympatické město Boulder.

Chtělo by se mi radostně zvolat, že jsem už v půlce, ale je to stěží třetina.

Nabírám výšku, triko mokrý, v sandálech to klouže, vody ubývá.

Poslední elektrickej sloup. Vede elektřinu k jakési boudě, pravděpodobně to je nějaká pumpa na vodu, nebo něco záložního, před boudou je dědek. Odhad věku mi jde čím dál tím hůř, jak stárnu. Odhaduju dědka tak na 80. Kosí opravdickou kosou trávu okolo boudičky. Nevěřícně kroutím hlavou nad tím, jak někdo v takovým vedru může kosit, ale dědek se na mě dívá asi zhruba stejně udiveně, jak může nějakej dědek mít chuť v takovým vedru běžet do kopce...

Tohle už by asi mohla být půlka, tady se pěšinka rozpoltí, značená část jde po vrstevnici a panáček prozrazuje, že to je pěšina pro starý důchodce o holi. Já se odkláním doleva po spádnici mezi velký šutry na pěšinku, která se rýsuje spíš v mé hlavě než doopravdy. Mapa Osmand tu stydlivě naznačuje, že něco jako pěšinka tu asi je. Kdybych byl stopařem, byl bych si jistej, ale takhle si to spíš namlouvám.

První kamennej výšvih mám za sebou. Nadhled nad městem se výškově vylepšil.

Tam dole na pěšině si můžete povšimnout toho dědka sekáče. To je ten, jak skoro není vidět.

Balvanů přibývá a čím dál častěji musím používat i ruce. Běžím jen mezi balvanama, jinak šplhám rukama a nohama.

Zdolal jsem další skalisko. Kontroluju si čas a je mi jasný, že až úplně na vrchol se nedostanu.

Dostávám se do zóny opuncií. Vypadají velkolepě i svěže a zdravě. Dávám si bacha, abych se s nimi nestřetl.

Jenže to jsem ještě netušil, co mě čeká na cestě zpět. Kdybych nafackoval téhle opuncii, měl bych jen pár ostnů a ruku jako cedníček, jenže já jsem si na sebe připravil zákeřnější model. Když jsem to pod vrcholkem otočil a mazal zase zpátky, musel jsem ruce používat ještě víc než při cestě nahoru. No a jak jsem se sesouval z balvaniska na balvanisko ksichtem napřed, zachytil jsem se pravou rukou za mladou chlupatou opuncii. To je fakt kravina. Nedoporučuju. Pohlazení nebylo nijak zásadní, ale tolik ostnů, co mi opuncie umístila na ruku, jsem ještě nikdy v životě nezažil. Svědilo to zarputile. Jsem fakt blbec. Ty největší pichláky jsem si odstranil hned, ale pak už to nemělo skoro cenu a poklusával jsem dolů na už známou pěšinku. Pak jsem si ještě několikrát, když jsem přešel v chůzi, odstraňoval ty zpětný svinský háčky z ruky. Měl jsem je na dlaních, na hřbetu ruky i na předloktí.

Času už moc nemám, tak poslední úsek běžím docela rychle. Z kopce to jde a přestalo mi vadit i to vedro. Voda došla. Za pár minut už jsem na okraji Boulderu.

Je to čtvrť se samejma vilkama a zahrádkama. Vyloženě sympatický místo.

Plotky udržovaný a natřený. Vzpomněl jsem si na krásnou knížku z dětství Dobrodružství Toma Sawyera, jak natírali plot za pekáč buchet.

Je tu mrtvolné ticho a klid. Mám skoro pocit, že tu nikdo nebydlí, protože jsem kromě toho s kosou nikoho jiného ještě nepotkal. Vlastně to byl vyloženě sólo výběh.

Země je placatá.

Některé ulice ani nejsou asfaltové, vypadá to jako nějaká zahrádkářská kolonie za Prahou.

A pořád nikdo nikde.

Joo, hydranty, hydranty v Americe najdete skoro všude, na to si oni moc potrpí.

No a tohle je asi první domeček, kterej není ze dřeva.

Sbíhám jednou ulicí za druhou, stále směr bazén. A furt nikdo nikde.

A pak najednou se zastavím a čumím jako blbec. Proti mě stojí dva jeleni. V otevřené zahradě. Lidi žádný, jen jeleni. "Třeba jsou sádroví," pomyslím si. Na důkaz sádrovej jelen mrkne a začne mě sledovat.

Fakt prdel. Někdo nechá otevřenou zahradu a místní jeleni se hned přijdou popást na svěžím zalitým zeleným trávníku. Americká rodina s domečkem se neobejde bez několika propriet. Mají-li zahrádku, tak mají i velkej gril. Buď na plyn, nebo elektřinu a nebo na dřevěný uhlí. Pak tam musí mít i kulatej stoleček s židličkama a někde za rohem číhá určitě i slunečník.

S jelenama se tu počítá tak nějak samozřejmě.

No tak jo, ten blbej nápad vyběhnout na Mount Sanitas byl vlastně bezva, cejtím to nejen v nohách, ale hlavně v pravé ruce, protože tam stále ještě vězí spousta opunciovejch háčků. Vyndávám si je malou pinzetou ještě několik dní. Byly jich fakt desítky a desítky. Teď mě čeká už jen vylít fotky z foťáku a vypít nějaký dobrý IPA pivo z plechovky.

Odpoledne si jede Honza do Denveru pro svou ženu Rézu, která úspěšně dokončila doktorandský studium. Ty poslední zkoušky musela absolvovat v Rakousku a dnes se vrací. Odpoledne přijela paní doktorka a byl mejdan.

Bibi a Honza za časů pevných linek.

Babiš bojovník s koronavirem: „Zdraví lidí je otázka naší národní bezpečnosti.“

ZAŘÍDILA JSEM NAPÍNAVÝ VÍKEND PŘÍMO V CENTRU
Prahy. Do rodinných vzpomínek to možná vejde jako akce Kulový blesk, případně Mauglí.
Už loni v říjnu jsem se náhodou dozvěděla, že v pražské Hybernii bude Sněhová show Slavy Polunina. A protože tohoto Pana klauna sleduju už pár roků, našla jsem ho asi před třemi lety na You Tube, úplně mě nadchlo, že přijede s celým představením do Prahy. Hned jsem koupila na sobotu 7. března na večer vstupenky pro mě a pro Jirku, že si uděláme výlet. Kdo má rád klauny, ať se pokochá jednou ze Slavových krásných klaunských etud:
Po zakoupení vstupenek mně začalo vrtat hlavou, jak to udělat, abych to mohla zprostředkovat rodině... Postupně jsem na neděli ve 13:00 zabrala pár míst, odkud jsem předpokládala, že budou děti dobře vidět. Připadlo mně, že by se to dalo stihnout na ten termín i z různých končin. Ze vstupenek jsem udělala něco jako vánoční dárky a moc se nerozšiřovala o tom, kdo všechno přijede. Ještě jsem poslala tip Martinovi do Švýcarska a ten to uchopil geniálně, koupil lístky i Vlastě a Vladovi. Vlado pak nemohl jet, Martin proto pozval Lucku, no a když Lucka, pozvali jsme i Lenku a tak to postupně narůstalo. Ještě v pátek před představením jsem pozvala Baju, protože na rodinné akci přece nesmí chybět maskot CKK Bandu! Celá akce se mně pěkně rozvíjela pod rukama, jen jsem trnula, jestli se vůbec takové komplikované setkání může povést.
Pak už nezbylo, než se vypravit s Jirkou do Prahy na sobotní představení. Užili jsme si to náramně. Ani v nejmenším nás to nezklamalo, spíš ještě víc překvapilo. Je to celé geniálně vymyšlené, člověk je místy dojatý, místy se chechtá, nevychází z údivu, nádhera. Po představení Jirka vyfotil mobilem "sněhové závěje", spousty a spousty papírků, které na závěr vytvořily fakt přesvědčivou sněhovou vánici.

Po představení jsme dali pivo v Kolkovně (celnice), protože tam jsem naplánovala na neděli v 11:00 společný oběd. Zhodnotili jsme hospodu kladně!
A nastala neděle. Přiznám se, že jsem měla fakt trému, kdo to jak stihne, komu se třeba nepodaří dojet, kdo zapomene lístky (všechny jsem měla pro jistotu vytisknuté ještě jednou), bylo to napínavý!
Těsně před tou kýženou hodinou jsme si dali kávičku v Obecním domě.

Z okna secesní kavárny byl vidět vchod Hybernie.
Jerkovi se líbilo světlo a tak fotil i na mobil.

Nejdřív přijela Petra s rodinou (německá sekce)! Přespali totiž v Kladně, takže se potkali s Helčou, která jim poskytla azyl. Těsně před jedenáctou se dostavila brněnsko-Tišnovská vlaková sekce - teta Lucíí, Lenka, Zuzanka a Baja. Vzápětí přibyl Martin s Clementinou a Vlastou (takže Švýcarsko a Bratislava). V hospodě nám vyšli vstříc a umístili nás za rohem, kde jsme měli víc soukromí. Skoro přesně přišel Pavel s Terezkou (ti přijeli den před tím z Chorvatska). Největší překvapení způsobil Petr s Katkou a dětmi, přijeli za námi do hospody, ačkoliv tvrdili, že to nestihnou. To mně spadl největší šutr ze srdce, protože jsme byli před polednem fakt všichni. Neuvěřitelné.

Děti vytvářely trochu průvan a děsně se jim líbilo, že se dá mobilem fotit, toto je asi dílo Zuzanky, nebo Niny:

Fotila jsem málo, protože jsem se chtěla se všemi potkat a do začátku představení až tak moc času nebylo.

Ani tam nemám všechny...

Jirka krásně dědečkoval!

Nina zářila v nových šatech - navštívily prý s Petrou hrabárnu a vytvořily dokonalý divadelní model.
Na závěr jsme se snažili o hromadné rodinné foto. Děti se rozprskly a tak nebylo úplně jednoduchý se shromáždit.

Ale podařilo se! 19 účastníků kombinovaného zájezdu v plné sestavě!
Divadlo si všichni užili. Nina dokonce prohlásila, že chce být klaunem. Vincent, který měl prý sklony hodnotit to jako trochu nudu, nakonec řekl, že by na to klidně šel ještě jednou! Vlasta měla díky Martinovu vylepšení ještě složitější zážitek. Martinovi se podařilo opravdu až do začátku představení v ní udržet představu, že jde na Mauglího. Dokonalá mystifikace vydržela i při prvním objevení klaunů, říkala si prý, že to bude asi zvláštní pojetí pro dětské diváky. Ale jak se ozvala hudba, vyjasnilo se i jí. Asi to přece jen vejde do rodinné historie pod názvem" akce Mauglí", jako krycí název to zní vlastně dokonale!
Všechno dobře dopadlo, my jsme si to celé užili z jiného úhlu pohledu. Viděli jsme nejprve z balkonu první půlku (tam se ale nevyplatí kupovat lístky dál, než do první řady..) a pak na druhou část jsme se umístili do zadní řady v přízemí. I to bylo zajímavý, i když zažít klauny zblízka a vidět dokonale jejich drobná mimická kouzla, tomu se to nevyrovnalo.
Po představení nastalo loučení a cesty do různých končin. Ta naše vlaková v jídelním voze neměla chybu! Dali jsme si postupně pivečko, jídlo, kávičku, dávali dohromady zážitky a hráli se Zuzankou slovní fotbal. Máme na co vzpomínat. Díky všem, bylo to parádní se sejít při tak krásné události!

Vážení adresáti,
stalo se již zvykem, že v Železném začínají Velikonoce o týden dříve, než předepisuje kalendář. Vždy týden před tzv. Bílou sobotou se v tamním kulturním domě scházejí hudební příznivci na akci, která začala skromným prvním ročníkem v březnu 2013 a postupně si vybudovala pevné místo v každoroční termínovce tradičních festivalů. Bluesová pomlázka se letos uskuteční již poosmé.

Blues není styl, nýbrž forma, kterou lze použít v rocku, jazzu … nebo třeba v country. S její opravdu americkou podobou zahájí letošní program trio sestavené ortodoxním bluesmanem ze slovenské Skalice, hráčem na rezofonickou kytaru Ľubošem Beňou, který v Tišnově již dvakrát vystoupil před deseti lety, tehdy s harmonikářem Matějem Ptaszkem. Jeho současná sestava se nazývá Prospektori a rozhodně nabudí na úvod akce tu správnou náladu.

Střední část Pomlázky obvykle přináší zklidnění a nemusí být za každou cenu věnována ryzímu blues: letos se jako druhý představí sólovým setem jeden z nejzajímavějších domácích kytaristů, opavský Petr Uvira. Je tu již delší dobu populární díky mnoha koncertům skupiny Ladě, která je jeho domovskou kapelou, současně působí v seskupení nazvaném Heimat a hrával i ve dvojici s nedávno předčasně zesnulou houslistkou Jitkou Šuranskou. Jeho samostatné vystoupení slibuje být unikátem, na který můžeme být právem zvědavi.

Závěr festivalu obstará pražská skupina Charlie Slavík Revue. Její frontman, hráč na foukací harmoniku Charlie Slavík, už v Železném vystoupil v roce 2014 jako host plzeňského tria St. Johnny. Jeho nynější partička dokáže spojit skvělé stylové muzikantství s vizuální show pro publikum, což je to pravé ořechové pro správné vyvrcholení večera.

Bluesová pomlázka začíná v sobotu 4. dubna v 17 hodin, vstupenky je již možné zakoupit v předprodeji v knihkupectví paní Raškové.
Srdečně zve
Václav Seyfert st.

Pobožnější střelec
komentovaná projekce záznamu legendárního představení
Divadelního spolku Slawjena
středa 11.3. 2020 * Dělňák Jamborova * 19°°

Vážení a milí,
ve čtvrtek se vypravíme do klubu U kouřícího králika - ve 20:00 tam začíná koncert čtyřčlenné vokální kapely "Vocal Overdoses". Jsou skvělí, viděla jsem je živě ve Zlíně a teď jsem slyšela jejich nahrávku z klubu Šelepka. Do té doby mně nic neříkal styl barbershop. Baví mě a věřím, že budou bavit i vás.
Toto o sobě napsali:
"Přitom, co zpíváme za styl teď přemýšlíme, jak jsme se celé tři roky naší existence mohli s Jazzovým barem U Kouřícího Králíka tak dlouho míjet. Máme za to, že jsme tam s barbershopem měli vystoupit už dávno, vždyť i v něm přece nacházíme tolik spojitostí s jazzem!!! Nu, právě v březnu letošního roku tedy přichází čas nápravy a my konečně vystoupíme v jazzem nasáklém prostoru Králíka. Pro ty, co ještě nevědí: Nebudou se holit hlavy, bude se ZPÍVAT! Tak dondite!
Vstupné všelidové, 100 korun českých."
Plakát k akci je v příloze.
Moc Vám děkujeme!!!
S pozdravem,
Martin

Milí diváci,
posílám vám aktuální nabídku představení Divadla Aldente na jaře 2020. Hrajeme na různých místech - v Klubu Leitnerova, v Divadle Barka i na Industra Stage.
Na jaře hrajeme:
22.3. v 19:00: Zeď v Industře (vstupenky zde);
5. 4. v 19:00: Who I am? v Industře (vstupenky zde);
16.5. v 10:00: Káťa a Bajaja v Divadle Barka (vstupenky zde);
7.6. v 19:00: Zeď v Industře (vstupenky zde).
Jsme divadlo, ve kterém se mladí herci a autoři s Downovým syndromem setkávají s profesionálními herci a divadelníky bez handicapu. Ve svých inscenacích ohledáváme vlastní limity a vnímání jinakostí. Downův syndrom pro nás nepředstavuje nevýhodu - pracujeme s ním jako s výzvou nahlížet na svět z neobvyklé perspektivy.
O divadle se můžete dozvědět další informace ZDE nebo se můžete podívat na dokument Nejsme Down!, který o Aldente nedávno natočila Česká televize.