Nepál – přes 3 sedla – nesouvislá verze
(Díl 6 – Khumjung – Khunde)

Co bylo anoncováno ve druhém dílu, tedy že v Namche Bazaru budeme mít aklimatizační den, stává se teď realitou. Zároveň byla na stejném místě uvedená informace, že aklimatizační neznamená totéž co odpočinkový. Namche Bazar je pojem. Jako centrum a místo v oblasti Everestu asi nejznámější a nejživější, jako hlavní město Šerpů, místo vhodné pro aklimatizační zastávku ve výstupu, apod. Nechci na tom nic měnit, potvrzuji ve všech ohledech.
Následující dvě fotky dělí zhruba 25 let. Nedokážu s jistotou tvrdit, že se jedná o stejnou řadu modlitebních mlýnků, ale je to dost pravděpodobné. Osoba v popředí je ale jistě stejná. Tedy co se týká identity. Mám z letoška ještě jednu fotku z boku, ale zapomněl jsem zatáhnout břicho, takže zůstane v archivu. Do historie se vrací i první z následující dvojice snímků. I přes různá stanoviště fotografa je rozšiřování staveb po svazích zřejmé.

Tím, že je Namche Bazar obvykle jednodenní aklimatizační základnou, ubytovává se tu logicky aspoň dvojnásobek lidí, než v průchozích lokalitách. Jenže v tom nejsou započítáni ti, pro které se jedná o cílové místo, a vlastně ani skutečnost, že odtud vedou turistické trasy do více směrů. Takže moje počty dostávají závažné trhliny a stávají se pouze slovní vycpávkou bez obsahu. Většina lidí ale po snídani míří k rozcestníku na okruh Khumjung-Khunde nebo na Tengboche a dále na Gokyo. My půjdeme dnes prvním ze směrů, no a zítra tím druhým.
Dominantou nad Namche Bazarem na západní straně je hora Kongde Ri vysoká 6187 m. Na čtvrté fotce ve skupině je vidět letiště Syangboche, je to ta vzdálenější holá skvrna mezi křovíčky. K hornímu konci dráhy dojdeme odpoledne při zpáteční cestě. Mnoho provozu na ní není, spíš slouží pro dovoz zboží a stavebního materiálu pomocí vrtulníků. Na poslední fotce je Thamserku, leží východním směrem od Namche Bazaru, je vysoká 6 623 m, údajně obtížně vylezitelná.

Hotel Everest view, ke kterému se přijde následovně má webové stránky, na nichž se mimo jiné píše: „Bylo jaro roku 1968, když Takashi Miyahara poprvé spatřil nádherný hřeben Everestu z hřebene v Syangboche. To, co viděl před sebou, bylo naprosto dechberoucí. Tato scéna uchvátila jeho srdce a od té chvíle se odvážil snít o tom, že jednoho dne postaví hotel světové třídy na stejném místě. Ani dnes není stavba hotelu ve výšce 3880 metrů snadným úkolem. Postavit ho ale v 60. letech bylo nesmírně náročné. Bez přístupu k silnicím se stavba hotelu Everest View spoléhala na nosiče převážející potřebné věci dvoutýdenním pochodem z Lamusangu (80 km od Káthmándú) nebo na přepravu vrtulníkem.
Hotel navrhl japonský architekt Yoshinobu Kumagaya. Dodnes hotel získává chválu za jednoduchý, ale elegantní design, který krásně koexistuje s jeho nedotčeným okolím. Tvrdá práce a odhodlání Miyahary a jeho týmu se nakonec vyplatily, když Hotel Everest View otevřel své dveře návštěvníkům v roce 1971.“

Po všech těch nadšených sděleních ze stránky https://hoteleverestview.com/
si přestávám být jistý svými vzpomínkami. V mojí paměti byl před 25 roky hotel ošuntělý a zavřený. Příběh k němu byl takový, že Japonci sem měli letecky dopravovat movité turisty, aby si z uctivé dálky prohlédli osmitisícovky, jenže bez aklimatizace se tu akorát poblili a nazelenalí a zklamaní se vraceli do nížin. Jelikož nemám rád zmařené projekty, vítám, že se snad mýlím, že je hotel v provozu a mohl nám tak poskytnout občerstvení s posezením na terase s exkluzivním výhledem.
Abych se nevytěžoval popisem jednotlivých vrcholů, využívám panoramatickou fotku s popisem z hotelového vestibulu. Pod ním je i 3D model, z něhož v levém dolním rohu přefocené fotky čouhá jen bíle natřený hřeben. Asi jsme si lepší počasí nemohli přát, jen můj mobilový fotoaparát ve spojení s amatérským přístupem ne zcela zvládají dané světelné podmínky. Na širším panoramatu netvoří osmitisícovky dominanty, chybí na levé straně vyčnívající Taboche (již známe z minulých dílů) a vpravo nezaměnitelná vápencová hora Ama Dablam (ještě na ní určitě přijde řeč).

Detaily přitažené, jak to jen šlo: Mount Everest vyčnívající nad hřeben Nupce, Lhoce a Lhoce Šar, Ama Dablam s vizáží naštvané Sfingy.

Z hotelu pak okruh pokračuje do Khumjungu a naše kroky směřují ke klášteru, což je jediná budova s červenou střechou na následující fotce.

Také tudy jsme před 25 roky prošli, mám to zapsané: „Na závěr jedno zjištění: Yetti žije nebo aspoň žil. V klášteře v Khumjungu jsem za mírný poplatek vložený předem do krabice na příspěvky viděl jeho pravý skalp. Vysoký, šišatý, rezavý, se švem uprostřed. Byl v zasklené krabici a strážila ho jedna stará, drobná, vyschlá, usměvavá Šerpka. Další skalp je v klášteře v Pangboche, je tam obyčejně i ruka, ale obě relikvie byly v době naší návštěvy na zkoumání v Japonsku.“
Klášter v Khumjungu, známý pod jménem Samten Choling Monastery, je údajně druhým nejstarším v oblasti Khumbu. Uchovává v současnosti skalp bytosti označované jako Strašlivý Sněžný Yeti. Podle historie a mytologie jsou dva druhy sněžných mužů, Meh teh a Chuti. Zatímco Chuti loví domácí zvířata, druhý jmenovaný útočí občas i na člověka. V roce 1974 zaútočil Mite (asi míněn Meh teh) na paní, když pásla yaky a naky (míněno kluky a děvčata od yaků) na letní pastvině v blízkosti Macherma. Více v přiloženém letáčku.

Venku zatím propuklo jaro.

V přenášení všeho jsou místní Nepálci nedostižní. Petrovo nabírání dechu v místě horního konce letiště s tímto sdělením nijak nesouvisí. Cestou v Khunde jsme se ještě zastavili u známé Hillaryho nemocnice.

Svítání dalšího dne slibuje pokračování pěkného počasí. Opouštíme Namche Bazar severovýchodním směrem k Tengboche. Cesta vede v první části traverzem asi 400 výškových metrů pod hotelem Everest view, výhledy k horám jsou však podobné.

O tom, jak odpovědné a zároveň zábavné může být uzavření barevných bonbónů do skleničky s víčkem a následně její uložení do igelitky, se můžeme přesvědčit na následující skupině fotek z jedné zastávky na cestě nejspíš v blízkosti osady Kyangjuma.

Řeka Dudh Koshi se přejde po lanovém mostě před osadou Phunki Thanga, za nímž následuje krutý výstup 550 výškových metrů k vyhlášenému tibetskému buddhistickému klášteru Tengboche sloužícímu zdejší šerpské komunitě.

Poslední časové srovnávání starých a nových fotek v tomto dílu ukazuje, že před klášter byla umístěna vstupní brána, naproti tomu fasáda nedoznala žádných dramatických změn.

Co si asi myslí malí mniši při každodenním pohledu na zouvající a obouvající se davy turistů?

V klášteře uchovávají kusy skály, v níž v 16. století Lama Sangwa Dorje zanechal svoje stopy. Během meditace tehdy předpověděl výstavbu kláštera v těchto místech. Trhliny v kamenech pocházejí od požáru kláštera v roce 1989.

Z plánovaného přespání zde (samozřejmě, že nikoli v klášteře) sešlo kvůli nedostatku ubytovací kapacity. Osada Deboche však není daleko a cesta vede většinou s kopečka. Vypravěč je ale pro dnešek vyčerpaný.

konec šestého dílu (H.K.)

Naše kuřátka - Jirka, Helča, Honza - čumí na televizi. Jak vidět, hodně je to baví. (1991?)

Jiřinka: "Otík- stejně ho byla škoda, ale byl na prd."

DVA PÁNOVÉ JIŘÍ (KLEMENT A MOTTL JUNIOR) ZVUČILI
poslední srpnový podvečer koncert Symfonického orchestru Masarykovy
univerzity, dirigoval Martin Mazánek.
Program obsahoval spíš populární hudbu, hlavně ze známých filmů -
to je Mazánkův koníček a lidi na to letí.
Prý jich přijde tisíc! Tomu Jirka nevěřil, ale nakonec se ukázalo, že jo.
Denisovy sady se zaplnily jako snad ještě nikdy.

No, možná jsem tam tolik lidí viděla kdysi dávno, když jsme byli na Silvestra
zažít na vlastní kůži ohňostroj na Petrově...

Pan Jiří dostal pochvalu, poněvadž nazvučil symfoňák tak úžasně, že si
pochvalovali zvuk i ti, co byli v zadních řadách!

PAVEL NABÍDL SVŮJ ČAS K DEBORDELIZACI PROSTORU
v budoucím studiu a hlavně před ním. Dalibor dovolil!

Bylo potřeba uvolnit prostor pod střechou, kde se časem bude míchat malta
a nejenom to.

Tam je věcí!

Důležitá operace: pan Jiří uřezává nohy od stolu, jehož těžká, železná
deska by měla sloužit jako pomůcka k přestěhování soustruhu.

To je přece jasný, né?

Makali od rána, pak si zajeli za mnou na špenát a ještě pokračovali
až do odpoledne. Odjeli jsme kolmo do Kr. Pole,kde ještě stihli
na střeše Pavlova "bytného" rozmontovat anténu.

Taktak stihli ještě navštívit oslavu svatby Petra a Katky...

Bylo tam plno dobrot a taky jsme viděli fotky z pobytu těch dvou
v místech, kde zažili obřad.
S Kiki a Vincentem jsem si zahrála Člověče, nezlob se a samozřejmě
prohrála. Nezlobila jsem se!
Terezka si s nimi zahrála Worms - to byla zase její oblíbená hra z dětství.
Vzpomněla jsem si, že Vincent, když byli u nás za účelem hlídání
(zatímco ti dva se brali daleko od nás), namaloval z vlastní iniciativy ovečky.
Že aby si je mohl počítat ten, komu nejde spát.
Když jsem se ho ptala, kam se ten obrázek poděl, dozvěděla jsem se,
že je přece u postele, kde u nás spali!
Byl tam!
A tak ho můžu poskytnout k počítání těm, komu se zrovna nedaří usnout:

Je to mazec, já jsem se ještě nedopočítala...

DŮM UMĚNÍ MĚSTA BRNA

V předposledním srpnovém týdnu se konalo úspěšné zahájení očekávané retrospektivy Evy Kmentové. Doprovodný program této výstavy tak nepřekvapivě vévodí zářijovému programu, ale najdete v něm i vernisáž v G99, BAM prohlídku nebo edukační workshop. Co vše tedy přinese babí léto?

BLACK HOLE SUN

V úterý 12. září od 18:00 bude v prostorách galerie G99 zahájen projekt kurátorské dvojice Noemi Purkrábková a Jiří Sirůček, kteří na jaře tohoto roku absolvovali rezidenský pobyt v rámci programu Brno Artists in Residence. Na výstavě s mezinárodním zastoupením Black Hole Sun budou k vidění díla Judity Levitnerové, Agnieszky Polské, Romaina Vicariho a nismo, které pracují s tématem životadárné a zároveň ničivé síly slunce.

ARCHITEKTONICKÉ PROCHÁZKY

Kromě posledního opakování populární trasy Po stopách Adolfa Loose ve středu 13. září představíme zbrusu novou procházku Sochařky a architektky. Během ní postupně obejdeme výtvarné objekty Evy Kmentové, Sylvy Lacinové a Tamary Divíškové a stavby Olgy Drápalové a Libuše Žáčkové-Pokorové. Lístky je již nyní možné zakoupit v předprodeji v síti smsticket nebo na pokladně Domu umění a každý z nich je zároveň vstupenkou na výstavu Eva Kmentová. Prohlídky se budou konat 14. a 30. září.

KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY

Výstavu Eva Kmentová si v září představíme na dvou komentovaných prohlídkách, které obě budou mít svou specifickou koncepci. Nejprve svůj kurátorský záměr představí ve středu 20. září od 17:00 Tomáš Pospiszyl, o týden později, tedy ve středu 27. září od 17:00, svůj pohled na výstavu představí autor jejího výtvarného řešení Dominik Lang.

PRO MĚ V DOMĚ

Začátek školního roku znamená návrat oblíbených workshopů Pro mě v Domě. Ten zářijový nese podtitul "v otisku" a bude zaměřený na otiskávání nejrůznějších rostlin do sádry. Ke společnému tvoření se sejdeme ve středu 6. září v 16:30 ve foyer Domu umění.

A je to tady! Konečně zase hrajeme.
Folk Prostor
Středa 6. 9. 2023 od 19 hodin
Zahrádkářská osada Brno Kraví Hora 1
Za kapelu FP zve
Ivo ALBRECHT

Milí přátelé,

v září letošního roku jedeme se skupinou do Benátek na několik dní. Bydlíme přímo ve starobylém městě, máme k sobě průvodce, který nás bude doprovázet po celé dny. Program je bohatý, dostanete se i do hlubší části laguny na odlehlé ostrovy a samotné město projdete křížem krážem. Největší peckou však není náměstí sv. Marka, ale daleko méně známá místa, které průvodce nepropagují. My je projdeme. Krom toho navštívíme i Benátské Bienále, cože je neuvěřitelná přehlídka moderního umění.

Pokud projevíte jakýkoliv zájem, nepište, ale rovnou zavolejte. Skupinu uzavíráme ke konci měsíce května.