Nepál – přes 3 sedla – nesouvislá verze
(Díl 8 – Gokyo – Lungden)

Do Gokya jsme došli přes sedlo Cho La, osadu Dragnag a napříč ledovcem Ngozumpa. Psal jsem o tom v dílech 3 a 5. Teď nás tu čekají dvě noci v jedné posteli, což je příjemná změna. První den je věnován výstupu na Gokyo Ri (5357 m). Jelikož má kolem poledne přijít oblačnost, vsáváme brzy a vyrážíme do mrazivého šera. První paprsky už dopadají na Cho Oyu na severu. Tato 8201 m vysoká hora se nachází na hranici Nepálu a Číny, je nazývána Tyrkysová bohyně, jak jsem ostatně už psal ve druhém dílu tohoto vyprávění.

Nad vodou Třetího jezera a ještě neosvícenými domy se postupně s narůstající výškou objevují již známé vrcholy, mezi kterými vynikají Cholatse a Taboche. Z porovnání fotek s časovým odstupem 25 let je vidět, kolik v Gokyu přibylo staveb.

Ráno není obloha úplně jasná, ale na světelné efekty s vycházejícím sluncem si nemůžeme stěžovat. A nakonec i na ten Everest s dalšími osmitisícovkami je vidět. Nemohl jsem se rozhodnout, které fotky z textu vyhodím, a tak jsem tu nechal skoro všechny. Papír to nežere a ona si s tím digitální technika nějak poradí.

Bezejmenná špička vysoká 5655 m doposud zakrývala Mount Everest, ale tento trik jí nemohl dlouho vydržet. Jak stoupáme vzhůru, ukazuje se, kdo je tady šéf.

Třetí a Druhé (Taujung Tso, 4728 m) jezero po 25 letech. Jak jsem již psal v dílu o ledovcích, patří mezi jezera, která by se při zvýšeném odtávání mohla více plnit až splynout do jediného obřího. Jiné osvětlení, jiná technika k focení, nebo se opravdu změnila barva vody? Je ještě prakticky ráno, ale z údolí se zvedá mlha nebo mraky. To vyjde nastejno. Plazí se rychle, ale na vrcholový rozhled se to stihne.

Cho Oyu stále na stejném místě. K fotce na vrcholu Gokyo Ri musím přidat jednu poznámku o tom, jak si člověk ve vzpomínkách může, řekněme opravdu neúmyslně, fandit. Byl jsem přesvědčen a náležitě jsem to ventiloval, že jsme to v roce 1998 až na vršek dali z Gokya za 55 minut. Nikdo mi nevěřil, a ta nedůvěra byla oprávněná. Po návratu jsem pak v zápiscích z roku 1998 díky viditelnemupraseti našel: „Na vrcholu Gokyo Peaku naše aklimatizace dosahovala zřejmě svého pozitivního maxima, nebo jsme 610 výškových metrů zdolali za 70 minut a nebyli jsme úplně na dně.“ Za tu vylhanou čtvrthodinu jsem se omluvil, víc ale neuberu. Už shlížíme z vrcholu a mraky zdola přibývají.

První, čtvrtá, pátá, šestá a patnáctá nejvyšší hora světa, všechno viditelné z jednoho místa. To není špatné skóre. Pokud to někoho zajímá, je správná chvíle se podívat, ze kterých hornin se vlastně nejvyšší hora planety skládá. Čekalo by se, že z těch nejtvrdších a nejpevnějších. Jenže geologické pochody si na to nehrají. Horniny se zjednodušeně dělí na vyvřelé (žula, čedič), usazené (pískovec, vápenec) a přeměněné (rula). A usazené obvykle k nejtvrdším nepatří.
Důležitou roli při vzniku a vývoji Himalájí a Karakoramu totiž hraje pohyb tektonických nebo též litosférických desek. Jak píšou pan Pavel Novák na Wikimedia Commons a jiné internetové stránky s podobnou tématikou, jsou tektonické desky mohutné desky zemské kůry tvořené neroztavenou pevnou horninou. Desky se pomalu posunují, dělí a srážejí. Před srážkou Indické desky s Eurasijskou se ve změlčujícím se moři utvářely a postupně zvětšovaly ostrovy. Následně po kontaktu se vlivem podsouvání Indické desky ta Eurasijská vyzdvihovala vzhůru. Tření desek přináší nejen četná zemětřesení, ale také vznik a vývoj horského masivu. A jelikož byl zdejší povrch kdysi součástí moře, vyskytuje se i v nejvyšších částech ve vápencích velké množství zkamenělých mořských živočichů, jako jsou trilobiti, ramenonožci, ostrakodi, amoniti a řada dalších. Vrchol Everestu tedy tvoří "vápenec Qomolangma", pod ním jsou i přeměněné, neboli metamorfované horninové vrstvy, které se stejně jako sedimenty mírně naklánějí k severu. Třetí z typů, vyvřeliny, se v podobě žul nacházejí na Nuptse a v podloží obou výše zmíněných horninových typů.

Když teď vím, že na vrcholu Everestu jsou vápence, zřetelně tam ty vrstvy vidím. O geologii Cho Oyu a Gyachung Kangu nevím nic, ale připadá mi, že tam jsou vrstvy také. Na následujících fotkách jsou postupně: Mount Everest – vrchol 1x, Cho Oyu 2x a Gyachung Kang 5x. To je totiž moje oblíbená hora, jednak je svým dvojvrcholem pěkná na pohled a jednak má tu bramborovou medaili pro první kopec, co se nedostal do elitní společnosti osmitisícovek. Kolikrát jsem si říkal, že kdyby předkové zavedli metr o něco kratší nebo delší, všechno by se ubíralo jiným směrem. To jsou vskutku ale jen bezvýznamné kecy.

Kocháme se, kocháme, vrcholu užíváme a mezitím mraky zcela vyplnily údolí.

Vrcholová Plzeň 12° ani tady nechyběla. Tu Filip nikdy nesvěřuje nosičům. Ne, že by jim nedůvěřoval, většinou abstinují, ale je to záležitost prestiže.

Konečně nás mraky dohnaly na vrcholu. Jenže jejich expanze nepokračovala podle očekávání dalším zahalováním, nýbrž překvapivě ústupem a rozpouštěním. Kdo by se zlobil, že jsme na sestup měli pěkně.

Tohle už je ráno po druhé noci strávené v Gokyu. Čeká nás sedlo Renjo La (5417 m). Začátek cesty vede po severním břehu jezera k tomu modrému oknu pod šedými mraky.

Kdybychom mohli, asi bychom si pro přechod vybrali méně fotogenické, ale příznivější počasí.

Jelikož v těchto místech jiná cesta prakticky nevede, potkávali jsme se s touto skupinou yaků celý den, a nakonec jsme i nocovali ve stejné osadě. Z našeho pohledu zásobovací trasa přes vysoké sedlo nedávala smysl. Ovšem z pohledu yaků zase nedávala smysl cesta naše. Takže si ponecháváme každý svoje důvody.

Tak ještě jeden pohled na vzdálené panorama Everestu a Lhoce a pokračujeme ve stoupání.

Třetí týden v horách se na únavě výpravy už podepisuje a dnešní vývoj počasí tomu příliš nepomáhá. Jen doufáme, že v mlze poznáme, že jsme v sedle. Ó ano, jsme zde, je to tu napsané na kameni a další cesta vede s kopce dolů. Jen v tom údaji o výšce jsou zase rozpory. Když upadne nějaký drobek ze svačiny, je místnímu ptactvu správná nadmořská výška lhostejná.

Sestup je zase klouzavý a rozkládající se nesmeky nejsou tou pravou oporou. Když tudy ale chodí yaci s nákladem a nosiči v keckách, nebude to snad tak horké. Tedy naopak ledové.

Před Lungdenem už regulérně leje do mlhy, takže se zapršenými a zamlženými brýlemi si připadám jako nevidomý na paralympiádě. Průvodce i čelní borci mi utekli, a tak pouze díky skvělému výkonu vodiče Filipa jsem se bez pádu či vynechání branky dostal na serpentinovité cestě do cíle.

konec osmého dílu
J.K.

Helena. Tohleto už asi tenkrát vědělo, že bude učitelkou angličtiny. (V kaluži, asi 1979)

Hovado Andy, ano, ten kterýho by chtělo zpět už 33 % voličů řekl toto moudro: "Vážení spoluobčané, my žijeme v nové totalitě a proto tady budu mluvit! Takže kvóta komunistů. To jsem už říkal. No a Blažek, o tom jsem mluvil. No a teď něco k tomu rozpočtu.."

SITUACE S POČÍTAČEM SE DÍKY ÓBROVSKÉ TRPĚLIVOSTI
pana Jiřího neustále lepší, i když ustálená ještě není.
Už můžu psát noty tak, jak jsem byla zvyklá, to je záchrana!
Je ještě spousta věcí, co neumím, ale zkouším přesvědčit sama sebe,
že to zvládnu.
V neděli byl u nás na návštěvě Lukáš Lukáš a velmi si pochvaloval
vynález pana Klementa

Už jen při představě podobné akce se mně dělali motýlci v břiše.
Chlapci si to užili…

NÁŠ PODNIKAVÝ KAMARÁD PETR ANTONÍN
nás požádal o uveřejnění pozvánky, poněvadž se stará o kulturní život
v Rozdrojovicích - mimochodem, zvučit to bude Jirka.
Ráda Petrovo pozvání předávám:

Drazí přátelé,

o5 bych vás chtěl pozvat na jazzový dýchánek do Rozdrojovic: neděle 15. října v 19 hodin v restauraci U Helánů (na návsi, naproti obecnímu úřadu). Čeká vás extraliga jazzu v podobě seskupení SAKOBI: Radek Zapadlo (matador saxofonu), Vilém Spilka (zakladatel JazzFestu, který tentokrát vymění kytaru za kontrabas) a Martin Kleibl (všestranný hráč na bicí). Hlavním hostem bude Rod Paton z Walesu (klavír, lesní roh), a dále program obohatí Tonda Bukovský (housle) a Ladislav Muroň (flétna). To ale ještě není všechno - devítinásobný mistr světa ve stepu, choreograf a pedagog Tobiáš Košir (možná s dalšími stepaři) předvede ukázky špičkového stepu a s jazzmany si zaimprovizuje. Bude to skvělé, pít můžete místní (dobré!) pivo, víno a konzumovat pochutiny.

Aby toho nebylo málo - Rod Paton povede v neděli 15. října odpoledne (14 - 17) v obecní knihovně workshop pro malou skupinu zájemců (kolem 12 účastníků). Rodův program LIFEMUSIC vychází z předpokladu, že hudbu má každý v sobě, ale mnozí ji ještě neobjevili. Vůbec není podmínkou hrát na nějaký hudební nástroj a mít hudební vzdělání. Naopak, neznalost hudebních teorií vás osvobodí od všech klišé. Rod přiveze nejrůznější jednoduché nástroje sebou a vy si z nich některý vyberete. Půjde o jedinečný zážitek se spoustou hravé zábavy při improvizaci a vytváření originální (ne)hudby s ostatními v atmosféře uvolněnosti, humoru a bez strachu, že něco zahrajete špatně, protože podle Roda "špatné noty neexistují". Bude to oslava pospolitosti prostřednictvím hudby, která vás nabije energií. Vůbec neváhejte a hlaste se prosím na pantonin@volny.cz. Zájemcům pošlu propozice. Kdo dřív přijde, ten dřív mele...

...a to je všechno, třeba se tam potkáme a možná v Rozdrojovicích i něco vyfotím.

Říjen přinese do Domu umění novou výstavu, komentované prohlídky i procházky městskou architekturou

Když jednoho podzimního rána studující, 4. 10. - 5. 11. 2023

Nová výstava v Domě pánů z Kunštátu, komentované procházky i prohlídky a cyklus přednášek inspirovaný Adolfem Loosem. To a mnoho dalšího nabídne říjen v Domě umění města Brna.

30 LET FAVU VUT

Hlavní událost říjnového programu se odehraje hned zkraje měsíce - v úterý 3. října od 18:00 proběhne slavnostní zahájení výstavy Když jednoho podzimního rána studující, kterou vrcholí letošní oslavy třicetiletého výročí založení Fakulty výtvarných umění VUT. Výstava potrvá do 5. listopadu. "Postupný průchod navazujícími místnostmi Domu pánů z Kunštátu podporuje iluzi vhledu do umělecké školy jako „světa mnoha světů“. Vyprávíme epizody o tom, co může nastat, když do těchto světů vstupují jednoho podzimního rána studující, přičemž studujícími jsme zde všichni, pokud nám záleží na tom, co přinese zítřek." uvádí tým Café Utopia, který výstavu kurátorsky zaštiťuje.

SEDM ZASTAVENÍ S ADOLFEM LOOSEM

Brněnský architektonický manuál si na podzim připravil cyklus sedmi přednášek inspirovaných dobou a dílem Adolfa Loose. S výjimkou první přednášky 2. října, která se odehraje v prostorách Bauerova zámečku na Výstavišti, se sejdeme vždy v pondělí v 18:00 v galerii G99. Přednášky povedou Pavla Cenková, Dagmar Černoušková, Jindřich Chatrný a Jana Kořínková. Vstupenky je možné zakoupit v předprodeji na pokladně Domu umění a v síti smsticket.

dekorativní stěna od Evy Kmentové ve Výzkumném ústavu matematických strojů (dnešní kavárna Rebelbean Pole), foto Michaela Dvořáková

UVEDENÍ MONOGRAFIE PETRA VESELÉHO

U příležitosti blížícího se životního jubilea, které malíř Petr Veselý v nadcházejícím měsíci oslaví, vydává Nakladatelství a galerie Stará pošta ve spolupráci s Books & Pipes novou monografii, která obsahuje jak výběrový soupis díla, tak nové i dříve publikované texty kontextualizující téměř dvě stě děl, která jsou součástí obrazové přílohy. Monografie bude slavnostně uvedena ve čtvrtek 5. října v 18:30 v Procházkově síni.

NENÍ TŘÍDA JAKO TŘÍDA

Zatímco FaVU VUT slaví třicáté výročí založení, česká redakce Artalku slaví jubileum poloviční - patnáct let. Společné oslavy se spojí do jedné události ve čtvrtek 12. října v 18:00, kdy v Domě pánů z Kunštátu proběhne panelová diskuze na téma Není třída jako třída: Jak se projevují třídní rozdíly v prostředí uměleckých vysokých škol. Na diskuzi následně naváže volná zábava s hudebním doprovodem.

KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY A PROCHÁZKY

11. 10. Eva Kmentová / Od Janáčkova divadla k Domu umění

19. 10. Když jednoho podzimního rána studující

31. 10. Sochařky a architektky

Milí příznivci kuturního dění v Bílovicích nad Svitavou,
jsem nesmírně rád, že vás mohu pozvat na LifemusicTM, unikátní workshop hudební improvizace s Rodem Patonem (UK) velšským jazzmanem a pedagogem, autorem Ascension Jazzmass, jazzové mše letos uvedené za účasti krále Karla III. Workshop je v češtině, Rod umí dobře česky, co nezvládne, přeložíme.
KDE: v Galerii Alfa, Bílovice nad Svitavou
KDY: sobota 14. října 2023, 9:00 - 17:00
KAPACITA: ještě 9 volných míst / celkem 18 účastníků
PŘIHLÁŠKA: https://forms.gle/v8fHhzF4i2tKPdq58
REGISTRAČNÍ POPLATEK jen 200,- Kč - uhraďte jej předem na účet č. 670100-2204431725/6210 u mBANK. (Do zprávy pro příjemce uveďte LIFEMUSIC BNS jméno a příjmení) nebo v hotovosti na místě (není zaručeno volné místo)
DOTAZY: Richard Lank, RichardALank@gmail.com, +420724757280
Workshop pořádá Kulturní komise za finanční podpory Obce Bílovice nad Svitavou.
LifemusicTM : otevřete se improvizaci pomocí vokálních a rytmických her. Žádný tón není špatně, ale každý má svůj význam!
09:00 - 09:30 registrace účastníků (max 18 míst)
09:30 - 12:30 dopolední blok
12:30 - 13:30 --- pauza ---
13:30 - 16:30 odpolední blok
17:00 veřejná prezentace
S SEBOU: Prázdnou PET láhev a libovolné perkusní nástroje (ne djembe, nejde o bubenický workshop).
Co je LifemusicTM?
Hlavním nástrojem LifemusicTM je společná hudební improvizace pomocí her. Lektor vysvětlí účastníkům počáteční formu, tedy jak s improvizací začít. Vývoj improvizace samotné je pak spontánní, plný překvapení, od původní formy se odchyluje a nabírá vlastní dynamiku. Základní principy společné improvizace jsou:
1. Každý člověk je nějakým způsobem muzikální
2. Hudba je věcí důvěry
3. Žádný tón není špatně
4. Každý tón má nějaký význam
LifemusicTMse využívá i jako terapeutická metoda k podpoře emocionálního a psychického zdraví, odbourávání stresu a podpoře komunikace.
Kdo je Rod Paton?
Rod Paton je waleský skladatel, jazzman a pedagog. Improvizátor tělem i duší je autorem vlastní imuzikoterapeutické a improvizační metodiky LifemusicTM Rod natočil více CD v Británii i v ČR a je mj. autorem jazzové mše. Mluví výborně česky, takže žádný strach, workshop bude kompletně v češtině.

srdečně zdraví / Best Regards
Richard Lank
Více o metodě Lifemusic:
článek: https://ct24.ceskatelevize.cz/archiv/1330975-zpivat-umi-kazdy-rika-muzikant-rod-paton