[CNW:Counter]

Réunion III
(aneb „Nečekej mě na Pitónu ...“)

Cilaos je jedním z výchozích bodů pro výstup na nejvyšší horu ostrova Piton des Neiges (čti Neš) – 3070 m n. m. - umístěnou na druhé fotografii někde uprostřed toho trojlístku kráterů. Večer před akcí jsme dlouho studovali zamotané cesty místních autobusů, až jsme odhalili, že ten pro nás správný růžový bus No 63 staví pár desítek metrů od našeho dočasného bydliště. Pomohli jsme si s ním jen asi 3 km na délku a možná 200 m na výšku, ale pro toho, kdo se chystá vystoupat v daný den 1700 m, je každá úleva dobrá. Cesta od vystoupení z busu (jízdné 1,50 Euro – to uvádím pro porovnání s dalšími cestami) stoupala v nekonečných serpentinách za krásného počasí, v jižním (pozor, jsme na jižní polokouli, tudíž před sluncem chráněném) svahu krytém stromy, takže pohoda. Někde v půlce stoupání je studánka a odpočívka.

Cesta vede pravou částí svahu serpentinami až na hranu a pak doleva vzhůru

Cilaos shora

Kolem poledne jsme se přehoupli přes hranu svahu a spatřili chajdu.

Oproti internetovým informacím zřejmě posílili kapacitu odhadem na 70 lůžek (nejen přímo v chatě, ale i v podivných budkách kolem), my tu však dnes nocovat nebudeme. Rozhodli jsme se stoupat dál k vrcholu, abychom si na svítání mohli přispat a nemuseli se za tmy trmácet nějakých 600 výškových metrů po zrádných kamenech. Bylo sice na první pohled ještě hezky, ale z cilaoské strany stoupala mlha a posléze se nad vrcholem začal tvořit divný mrak, takový podobný, jako když nad Aconcaguou má úřadovat ´viento blanco´. Proti prošli turisti, co byli před 20 minutami na vrcholu a pochvalovali si pěkný výhled. Začalo zlehka pršet, sotva jsme stihli najít místa krytá kamennými zídkami a postavit stany.

Déšť střídaly poryvy větru až do tmy. Na lihovém vařiči jsem uvařil vodu a zalil jím pytlíkové polévky zvalchované desaterým přesouváním do batohu a ven. A zatímco jsem za největší úspěch považoval to, že jsem nezapálil stan, byl jsem za tento prostý pokrm (a nezbytnou láhev červeného vína vynesenou až k vrcholu) veleben a nazván „Kreolským Pohlreichem“ – doufám, že se dotyčný neurazí. Určitě totiž není důležité jen, co jíte, ale také za jakých okolností.
Je šeredně i nadále, nevadí, na východ slunce bude určitě pěkně stejně jako 364krát do roka.
Velký homyl – viz foto. Z lidí, co se ráno vyplahočili nahoru byly nejdříve vidět sotva čelovky, pak obrysy. Jak se rozednívalo, bylo jasné, že se sluncem zalitým ránem dnes počítat nelze, i když bylo znát, že oblačnost není úplně souvislá a že se pohybuje těsně nad vrcholem. Asi na minutu byl vidět na obzoru oranžovorůžový pruh.

Čekali jsme asi do 9 hodin na zlepšení, které nepřišlo. Jen asi dvakrát probliklo slunce a to se pak okamžitě ve stanu udělalo vedro, ale to bylo tak vše.. Chmurnou náladu po nevydařeném svítání na Pitonu des Neiges se dnešní přispěvatel snažil rozptýlit a pozvednout vytvořením hymny výpravy a hned navrhl první verzi jejího refrénu. Ta odrážela určité rozčarování z právě prožité situace, takže první část zněla: „Nečekej mě na Pitónu zítra za svítání, ...“. Text se překvapivě nesetkal s nadšením zvláště u dívčí části posádky a nepomohl mu příliš ani Petr, když doplnil druhou větu: „stejně, jako každý ráno, přišlo na mě ...“. Jestliže první verze neuspěla, objevila se záhy druhá. Ta měla ovšem zásadní vadu, že by narazila u Ochranného Svazu Autorského, neboť byla plagiátem několik desetiletí starého hitu skupiny Pašáci nebo Fešáci nebo tak podobně. Text se kdysi týkal Bernu a Matterhornu a nyní byl upraven následovně:
„Vyšli ráno z Cilaosu, provázel je zvon,
pevně rozhodnutí, vyjít na Pitón.
Na Pitón áá, hora, co ční k nebesům,
to je náš Pitón, to je náš Pitón.“
Nakonec jsme došli k závěru, že se s propršeným svítáním na nejvyšším vrcholu ostrova dokážeme dobře vyrovnat i bez hymny.
Zpáteční stezka v mokrých křoviskách byla ještě hezčí než včera za slunce. Těsně pod hranou kráteru jsme potkali průvodce Erika i s jeho skupinou (viz minulý díl). Protože šel s odstupem poslední, možná bychom si těch spoluúčastníků mejdanu popisovaného minule nevšimli, kdyby nezačali vesele pokřikovat: „Ček, Marla“. Vypadalo to, že v nich večírek zanechal stejně nesmazatelné dojmy jako v nás, což nám o chvíli později Erik potvrdil.

Ubytovali jsme se zase ve stejném pokoji jako před dvěma dny v Cilaosu, v koupelně nás čekal spolubydlící, prý to nebyl šváb.

Tres Salazes jsou tři skalečky na hřebeni mezi Mafate a Cirque de Cilaos, který jsme přešli před několika dny.

Ráno už samozřejmě za krásného počasí jsme se rozloučili s Cilaosem a absolvovali sjezd autobusem k pobřeží. Čekali jsme cenu jízdného úměrnou výše uvedenému (1,5 Euro za 10 minut jízdy), ale ta byla jednotná pro jakoukoli vzdálenost a dobu. Takže jsme si za svůj, neváhám ho nazvat drobný, obnos tentokrát v busu No 60 užili půldruhé hodiny nekonečných zatáček na úzké silnici nad propastmi včetně dvou tunelů (kdo pamatuje průjezd autobusů č. 160 a 116 od Vltavy do Lysolajského údolí pod tratí na Sedlec podle Šáreckého potoka ještě před rekonstrukcí a rozšířením, tak nechť je ujištěn, že zde vstupní zákruta je pro řidiče mnohem náročnější a prostor mnohem těsnější). Že se blíží nějaké komplikovanější místo, se dalo poznat podle toho, že řidič přestal mít loket vystrčený z okýnka a uchopil volant oběma rukama.
Dojeli jsme na jižní pobřeží, kde jsme měli objednané k pronájmu auto a se dvěma autobusovými přestupy jsme se k němu skutečně propracovali. Protože se tady většina obcí na pobřeží jmenuje Saint Někdo, mám v tom trochu zmatek, do mapy se mi dívat nechce a stejně to není podstatné. Než bylo auto nachystané k odjezdu, zbyla přestávka na vykoupání. Jak jsem možná už psal, pláže na většině míst nejsou ke koupání ideální, přestože se tak tváří.

Ta úskalí jsou kromě žraloků i vlny, relativně mladé a ostré tvary sopečného pobřeží, korály, šlohounovité rostliny a jánevímco ještě.

Procházky se však doporučují a stále je pro nás Středoevropany, co znají převážně jen hrušky, třešně nebo borovice, objevovat.

Nebo si zajít na ryby.

Nebo sledovat sklizeň cukrové třtiny.

Tady jsme a Alenou vyfotili oba ptáka, kterému říkají Kardinál. Jelikož se nemůžeme dohodnout, kdo ho vyfotil lépe, dávám sem fotky obě s tím, že už nevím, která je čí.

Stává se mi to neustále, že se rozepíšu a zůstane mi další povídání na příště. Bude to o tentokrát už vydařeném svítání na té druhé – aktivní sopce a o nějakých menších výletech.

BOVÁNÍ

Bludný balvan je blok horniny, který byl v době ledové přepraven ledovcem do geologicky zcela odlišného prostředí.

V Nigeru připadá na jednoho doktora 56 278 obyvatel.

foto Milan

Helčas:
"To zvoní můj chytrej mobil. Je tak blbej, že ani nepozná, že jsem už vstala."

Obálka titulu Přehled judikatury Evropského soudu pro lidská práva - Rozsudky velkého senátu - výběr - Svazek II (2001–2006)Národní technické muzeum, Praha
(do 26.7.2015)
Karel Čapek - fotograf.
Obálka titulu Přehled judikatury Evropského soudu pro lidská práva - Rozsudky velkého senátu - výběr - Svazek II (2001–2006)DOX - VŠECHNO JE JINAK (do 8. 6. 2015)
Barbora Šlapetová & Lukáš Rittstein: VŠECHNO JE JINAK
Výstava, která se nese v duchu cest ke hvězdám, zachycuje setkání dvou naprosto odlišných světů – domorodé kultury a moderní civilizace. Je pokračováním více než patnáctiletého projektu sochaře Lukáše Rittsteina a fotografky Barbory Šlapetové, kteří spojili své osudy s posledním domorodým papuánským kmenem Yali Mek.
Obálka titulu Přehled judikatury Evropského soudu pro lidská práva - Rozsudky velkého senátu - výběr - Svazek II (2001–2006)Galerie Art + Um Art + Design Gallery (do 30.4.2015)
Zdenka a Vladimír Albrechtovi - OBRAZY

Obálka titulu Přehled judikatury Evropského soudu pro lidská práva - Rozsudky velkého senátu - výběr - Svazek II (2001–2006) Roviny života - J. Barnes
Poslední Barnesova próza Roviny života spojuje – jak to u něj bývá zvykem – „to, co ještě nikdo nikdy nespojil“, aby po textech Žádný důvod k obavám a Vědomí konce vznikla další z jeho meditací dotýkajících se tématu smrti. V nejnovější autorově knize se prolíná téma fotografie a balónového létání a milostný příběh jednoho z prvních vzduchoplavců Freda Burnabyho a slavné francouzské herečky Sarah Bernhartové s velmi osobními úvahami nad ztrátou milované bytosti.

„Je lepší být nenáviděn pro to, jaký jsi, než být milován pro to, co nejsi.“ Kurt Cobain

Martin Kratochvil / Jazz Q - Temne slunceAndré Rieu - Magic Of The Violin (Universal)

Vážení přátelé!
Jménem studentů kreslení Ateliéru pro kočku Vás srdečně zvu na 5. ročník výstavy našich prací. Výstava se koná od 4. do 17. května 2015 ve foyer budovy Q Mendelovy univerzity, Zemědělská 1.
Budeme rádi, když s námi výstavu zahájíte:
VERNISÁŽ
se bude konat
v pondělí 4. května 2015 od 18:00 hodin.
Její program bude bohatý, máte se opravdu na co těšit - vystoupí mj. jediný mongolský kaligraf v Evropě
Fux Karachovič, bude hudba, soutěž, jídlo, pití.....
Na setkání se těší
Helena Hermanová, lektorka

TOUTO ROČNÍ DOBOU

se stává, že Jirkovi zavolá kamarád Ivan Stříteský, že potřebuje urychleně zaznamenat zpěv ptáků v určité oblasti, o které zrovna točí dokument - Národní park Podyjí.
Ptáci, jak víme, nejvíc a nejkrásněji řvou na jaře a to brzy ráno. Musí být pěkně a nesmí foukat vítr, poněvadž pak je nahrávka nepoužitelná.

Vyjeli jsme v pátek večer, přespali v krásně zrestaurované škole v Havraníkách a vstávali o půl páté.

Ono to stojí za to! Ve vřesovišti nad Havraníkama sluníčko ještě ani nebylo vidět, ale točit už se dalo. Akorát se k ptákům přidávaly ovce a kdesi řval i srnec.

Kousek dál, mezi zahradama už sluníčko začalo vyrábět krásný osvětlení.

A jelo se dál, přes Znojmo na místa, kde jsme v životě nebyli. Vedou tam zajímavý stezky, určitě se tam vrátíme kolmo.

Krásný místo, ale stačil jeden blbej pes, ten štěkal a štěkal, takže jsme museli zabalit krám a jet jinam.
Ale něco tam Jirka přece jenom ulovil.
Přes Mašovice a Podmolí jsme přijeli do údolí Žlebského potoka.
Podél něho jsme se vydali najít místo, kde by se dalo nahrávat.,

Ukázalo se, že ten potok zvukově trochu vadí a museli jsme výš.

A ještě výš.

A tak jsme vylezli až na kopec Čerchov.
Cesta mizela, byla tam spousta polámaných stromů, stréci lesáci to asi po zimě nemají lehký.
Ivan pak prohlásil, že výlet uzavřeme na krásném místě, kam se moc nesmí, poněvadž je to chráněná oblast. Nekecal! Dostali jsme se na Liščí vrch.

Zbláznila jsem se tam do ještěrek v sobotu ráno to byl totiž Ještěrčí vrch. Sluníčko už docela pálilo (bylo už okolo 9:00) a ještěrky v nových kůžích i pózovaly!

Některá na sobě nosila i zbytky staré kůže, vypadalo to trošku jako závoj. A taky krásně splývaly s terénem.

Podobně jako někteří zvukoví mistři..

A ta první se vrátila!

Toto foto je na Jirkovu objednávku, Ivan se totiž zjevně nerad fotí.

Ještěrku bez ocásku jsem viděla poprvé na vlastní oči. Byla nejplašší a skoro vůbec nepózovala.
Takhle krásně zbarvení jsou prý samečci.

SOBOTA POKRAČOVALA

terasovým polomem.

Zároveň slavil Lukáš narozeniny a s Toníčkem žonglovali.

Jurůj kouzlil s bublifukem a povedla se mu sedmička.

Hauskrecht a nebo Šerák? Rozhodně JE TO DOBRÝÝÝ!

Toník se probudil a propracoval se od vyorání až k úsměvu..
V neděli ráno nastoupila útočná jednotka Hasičů průzkumníků. Dostali každý jednu rukavičku a nosili smetí do kýblů. Pak z balkonu sledovali, jak to Pavel s Jirkou spouští dolů.

A Pavel vyfotil Vincu v kýblu.

P. S. Kdyby si někdo chtěl poslechnout, jak to zní na Liščí skále, ať si klikne!