Cesta mezi kontinenty
(jedeme domů)

Chaos není nic jiného než řád, který jsme ještě neprokoukli a nerozumíme mu.  A abychom to mohli trošku trénovat, rozhodli jsme se, že teď v tomhle praseti popíšeme naši mírně dobrodružnou cestu z Austrálie domů do Pařezin. Chaosem je  zdánlivě to, že jsme zatím neprozradili příliš mnoho z toho našeho hezkýho australskýho výletu a už píšem o poslední akci australské. Ale to nevadí, nebojte se, určitě se nevyhnete hromadě fejetonů z našeho letošního a dokonce i loňského australčení. WWWprase totiž vychází jen jednou týdně (naštěstí - dodává šéfredaktor) a něco zajímavýho se děje každý den.

Brisbanské mozaiky.

Od mostu k mostu.


Na tomhle místě jsme se loni nechali vyfotit nějakým byznysmanem z Anglie. Letos tu nebyl nikdo, takže samospouští.

Letos jsme jeli jen na měsíc, cesta tam probíhala celkem bez zvláštních událostí, pár střípků najdete v čísle 30. A pak už jsme si užívali všelijakých výletů a akcí a měsíc byl najednou uplynutej a my jsme zase museli domů.

Řeka Brisbane si jen tak blikotá a ještě před pár měsíci málem svý město utopila.

Loni všecka pítka na mostě fungovala. Letost fungovalo jen toto. A zrovna letos měla Olina daleko větší žízeň než loni.

Jak to tedy bylo s tou naší cestou domů? Takové obyčejné, jako minule. Ráno v den odjezdu z Evans Head jsme se rozloučili s vňoučátkama, udělalo nám to mokrý oči a touhu se zase co nejdřív vrátit, a přitom víme, že to bude až za rok. To už bude do školy chodit i Bobík a všecka naše vňoučátka se stanou školou povinná. V Austrálii se totiž do školy chodí už od 5 let. Je to takovej nultej ročník. Káčko. Přípravka, chcete-li. Výhodou je, že je to povinné a zadarmo a na 5 dní v týdnu. Do školky se tu chodí jen 3x týdně, do školy 5x.

Struktura velkého plátna - malinký detail.


Fotka fotky - detail.


Typické čáry aboridžinských obrázků.

Helča má nové staré auto, protože to předchozí staré staré zrušila při nedávné bouračce v dešti na pitomé silnici, která je zákeřně vyklopená ven, klotoida zatáčky je asi správně, ale Helča to prostě nezvládla a auto otočila přes střechu na bok a skončili ve škarpě. Nikomu se naštěstí nic nestalo, děti prý visely ze stropu za pásy a jen se ptaly, jééé mami, co to bylo? Auto odvezli do šroťárny a pořídili ojetý volvo. Pěknej šedej auťák. Sedmimístnej. Ale přece jen je to auto ojeté a kdoví, co skrývá za tajemství. První tajemství auto prozradilo brzy po koupi, kdy při jízdě okolo 80 kiláků za hodinu v něm divně cukalo v motoru. Tuhle závadu odhalil a opravil šikovný opravář poblíž Evans Head a jízda s volvíkem byla hned o hodně příjemnější.


Velmi častý motiv.


Postavy z palmovýho listí.

Hodili jsme zplihlá zavazadla do kufru, sedli do auta a jeli do Brisbane. Je to celkem nudná jízda po dálnici Pacific Highway. Provoz byl celkem přijatelný. Cesta ubíhala vesele, kecali jsme o všem možným, a až řidič Helča dostal chuť na kafíčko, sjeli jsem z té dálnice do nějakého malého městečka a v nákupním středisku jsme si koupili něco k snědku a kafíčko.

Brisbanská galerie. Tu si můžete fotit co chcete a jak chcete, jediné omezení je, že bez blesku.


Holky naříkají u své Zdi nářků.

Pokračujeme do Brisbane. Máme zase zamluvenej hostýlek jako loni, dá se to přes internet zabukovat. Spali v něm i Honza s Jirkou, když tu byli před třemi týdny, neb je to přímo v centru blízko autobusového nádraží.

Brisbanskej kohout.

Helča bravurně a napoprvé najde hostýlek. Nějak rychle to všecko uteklo. I ta cesta do Brisbane. Těšíme se na návštěvu brisbanské galerie, prý tam je nějaká aboridžinská výstava, a dokonce i jakási surrealistická. Rádi bychom se na ni podívali. Nechceme se příliš zdržovat hledáním místa na parkování. Ve středu Brisbane se stejně na ulicích parkovat nedá, jsou tu všude hormady mnohapatrových parkovišť. Parkování není nejlevnější, ale zase je to pohodlné a bezpečné. Jedno takové parkoviště je hned vedle hostýlku. Zajedem dovnitř, zatáčky jsou pravoúhlé a o klotoidě nemůže být řeč. Potkají-li se dvě auta v té pravoúhlé zatáčce, musí jedno kapitulovat a couvnout, aby druhé projelo, a chce to jistou ohleduplnost. Také nátěr na podlaze má divné vlastností a tak každé auto srdceryvně piští, jako přejetá ekydna, neboli ježura, kterou jsme tu za celý pobyt živou neviděli ani jednou. Jen dvě mrtvé ve škarpě za jízdy jsem zahlídl. Garáž je asi šestipodlažní a prý pro ranní ptáčata je rozumné užívat 4. a 5. patro.


Brisbane je město běžců.


Tihle dva ptáci se jevili jako zdařilé atrapy ptáků opravdickejch. Ale když jsme se na ně dívali dýl a pozorně, tak jsme si všimli, že sem tam ty atrapy mrknou a sem tam pohnou křídlem. Asi byli opravdoví.

Nevíme sice proč, ale jedeme až do 4. patra, auto v zatáčkách kňourá. Najdeme místo k parkování. Vypneme motor a překvapí nás smrad pálené izolace a laku. A když podle modravého kouře zjistíme, že je to naše volvo, tak nás to i poleká. Všichni tři jsme přes auta pitomci. Nerozumíme jim a ani nechceme, jenže něco udělat musíme. Helča vyžene Olinu i se zavazadly do rohu za sloup, prý kdyby to buchlo, tak ať nepřijde o ten zplihlý kufr. Olině se poněkud změnila opálená kůže barvu do popelava a statečně za sloupem hlídá kufry. Kouř se valí stále stejně mohutně, možná ještě mohutněji.


Řeka Brisbane.

První překvápko je, že neumíme otevřít haubnu od motoru. Nakonec najdu nenápadně nápadnou červenou páčku pod volantem s ikonkou pro pitomce, že to je od přední haubny s motorem. Zatáhnu, v autě nadějně  křusně, ale kapota drží dál zavřená. Vepředu je ale ještě jedno udělátko, takové bezpečnostní, za které se musí zatáhnout a teprve pak lze haubnu otevřít. Udělám to, ale bojím se, že když to otevřu, dostane se do hořícího auta víc lepšího vzduchu a auto začne hořet. A než do 4. patra garáží dorazí hasiči, bude volvo po smrti. Helča se připojila za paničkou a obě byly schované za betonovými sloupky, jako kdyby byly trénované v neklidných oblastech Izraele, kam Palestinci hážou výbušniny jako při americkým fotbale. No nic, tak se obětuju. Stejně to někdo udělat musí. Helča má děti, o který se musí starat, Olina už je skovaná za plotem a cejtil bych se připosraně zbaběle, kdybych za sebe nasadil ji.

Otevřu kapotu a vyvalí se čpavý dým. Nečudí se z motoru, ale někde od chladiče. Milan ráno dolejval chladící kapalinu, třeba je to jen tím, že jí je tam hodně a jak je zahřátá, tak to někudyma uniká a teče to na rozžhavenej chladič, a proto to dýmí. Zní to hodně za vlasy přitaženě ta moje teorie, protože žádná kapalina by neměla smrdět po spáleném vinutí. A z předchozích mých zaměstnání si moc dobře pamatuju, jak smrdí vinutí  od elektromotorů a nebo transformátorů. Přesto se mi daří sám sebe olišačit a jak zkoumám vytékající kapalinu, šedý dým se rozplyne, a když si čuchnu znova, je to jako ze špinavé prádelny. To mě uklidní a nahlas lžu a sám tomu i věřím, že to bylo tím tlakem, a jak povolím opatrně rukou v košili zabalené i víčko od dolejvárny chladící kapaliny, začne to v ní bouřit a chrochtat a přetlakovaná voda se vydrásá ven a vyteče. To je jen dobře.


Tohle je naše oblíbené místečko. Letos přibyl nový klokan. Válí se tu lascivně na lavičce a vypadá prostopášně.

Voláme Milanovi, třeba nám poradí, jeho rady nás uklidní, přece jenom je jedinej, kdo se v autech vyzná. Vymysleli jsme, že se tím nebudem trápit a že se půjdem ubytovat a pak na procházku po Brisbane a na výstavu a večer na pivo. A že po procházce uděláme malou kontrolu auta a zkusíme, jestli jde nastartovat a podle toho se rozhodnem, co uděláme brzo ráno, až pojedem na letiště. Opouštíme zbídačelý volvo a jdem se ubytovat.


Zeď brisbanského soudu.

Vyrážíme do Brisbane. Vidíte, už loni se nám výlet po Brisbane líbil a dodneška o tom na WWWpraseti nepadla ani zmínka. Ale to neva, třeba to jednou napravíme a i o loňské brisbanské procházce napíšeme fejetonek. Krásné na znovunávštěvách je, že kráčíte po známých místech a objevujete drobnůstky, zatímco při poprvé objevujete celky a dlouhé pasáže.

"Lá(s)kadla" brisbanské noci.

Stejný most, stejní usměvaví lidé, běžci, cyklisté, skejťáci, rychlí chodci. Brisbane je město běžců. To, že tu před nedávnem byly obrovské záplavy, není ani poznat. Ten, kdo tudy půjde poprvé, nepozná vůbec nic. My jsme objevili, že chybí dřevěná mostková cestička kolem řeky Brisbane a molo pro lodě je taky jiné, ale těch změn je jen maličko. Podařilo se jim to všecko zase učesat a upravit. Loni jsme tu byli koncem srpna a vyrazili jsme do města dřív, běžců bylo víc, i bufet s jídlem byl plnější. Do galerie se dostáváme hodinu před zavíračkou. Je to sice škoda, ale s tím nic nenaděláme. Surrealistická část už je zavřená, je placená a jen do 16:00. Vstupné je 20 dolarů pro dospělýho a 18 pro studenta. Ostatní výstavní atrakce jsou, jak je tu dobrým zvykem po celé Austrálii, zadara. Přiznám se, že mě ani ten surrealismus netáhl, ale aboridžinská výstava jo. Aboridžinskej styl mě docela baví. Je rafinovaně jednoduchej a přehlednej, tvořenej spoustou opakujících se motivů a linek a čárek a puntíků. Málo barev a rafinovaná jednoduchost. Velkorysé ignorování dané plochy, jak to vyjde, tak to vyjde. Kompozice podezřele ledabylá. Baví mě jen se tak na ty obrázky koukat a nemyslet si nic a na nic. Teda, jen kvůli korektnosti, je to výstava Torres Strait ostrovanů. Ti pocházejí z ostrůvků mezi severovýchodním cípem Austrálie a Papuy Nové Guiney. 

Na výstavu dohlíží pan hlídač v uniformě. V Austrálii se hodně dbá na uniformy. Ani ne na uniformitu, ta tu je stejná jako kdekoliv jinde v civilizovaným světě. Ale uniformy tu nosí skoro každej zaměstnanec. Strážní v galerii mají svou šedomodrou soupravičku. Má to výhody, že víte, koho se zeptat, a nemusíte se zbytečně ptát návštěvníků. Kupodivu jsou hlídači v sálech částečně s vystavenými exponáty seznámení a dovedou odpovídat. Teda aspoň si to myslím, protože sám jsem se na nic neptal, ale jednu dámu ptající se jsem chviličku pozoroval. Mé chabé znalosti angličtiny mi řekly, že chlápek v uniformě odpovídal zasvěceně. Ten hlídač dole viděl, že mám foťák, tak mile oznámil, že si můžu fotit, co chci a jak chci, ale bez blesku. To mi vyhovovalo, já stejně blesk nepoužívám, jen někdy a většinou je to za peníze. Pro svoje focení blesk nepotřebuju.


Kdybych si nedal v hotelu v Soulu pozor a jedl všecko, co oči chtěly, dopadl bych asi takto. Odraz páníčka v plastice uvnitř jedné velmi drahé a věhlasné pasáže, jejíž jméno jsem pro samou věhlasnost zapomněl.

Po výstavě jsme se ještě chvilku courali městem a pak jsme se rozhodli jít zkontrolovat auto. Kouř nikde, po smradu zbylo památky jen trošku, tak sjíždíme do nižších pater parkoviště. Zvuk zdá se být též v pořádku, tak všichni spokojeně odcházíme. V nočním Brisbane to tepe. Brouzdáme uličkama a hledáme něco k snědku. Nejprve ochutnáváme marockou a čočkovou polívku ze stánku od mračivé holky (hurá, i tu je sem tam někdo nasranej) a potom si coby zákusek dáváme hranolky od usměvavého pána. Večerní brouzdání zakončujeme v irské hospodě u Guinessa. Po chvilce na pomyslné podium přijde chlapík trpasličího vzrůstu, ale obřího hlasu, a spustí starý pecky. Hospoda se hýbe v rytmu kytary. Přijde si k nám popovídat přiopilý Novozélanďan, který truchlí nad tím, že v Austrálii nejsou pořádný ženský. Prý se všechny chtějí jenom hádat a trápit.

Helena studuje návrhářství, tak si dává bacha na barevné ladění. Když do hospody s irským pivem Guiness, tak jedině s hnědosvětlebéžovými proužky.

Olina učí angličtinu, nerozumí australštině a to ji tak trápí, že pije pivo Guiness.


Malý muž vzezřením, velký muž hlasem.


Helča si s tím muzikantem zazpívala z plna hrdla.


Všiml si toho přiopilý Novozélanďan a hned se k nám lísal.


Bylo mu blbě rozumět, protože byl z Novýho Zélandu a protože byl ošetřen pivem. Chtěl, abychom mu dali Helču za ženu.

Ale když zjistil, že ač svobodná, má tři děti, velmi znejistěl a už ji za ženu nechtěl. Zato se nám pochlubil maorským náhrdelníkem.


Když opovrhl nebezdětnou Helenou, rozhodl se, že by si vzal její maminku, ale s chutí jsem mu prásknul, že i ona má tři děti, a dokonce je ještě pořád vdaná. Tak odešel smutně pryč. Hledat ženu k oženění.


V Austrálii je hodně prostorově nepřehlédnutelných lidí. Mužskejch i ženskejch.

V této irské hospodě v Brisbane to bylo dost stylové. Dokonce to tam kvůli whisky a guinessu voní stejně jako v irskejch hospodách v Irsku. A taky se tu nekouří. Cigarety.


Páníčkovi guiness chutná skoro víc než české pivo. Nemá bublinky a divně voní.

Společné "photo of us".

Pak hurá do postele, ráno nás čeká jízda na letiště. Ještě za tmy opouštíme postýlku a tápeme z hostýlku, opět hážeme zplihlá zavazadla do vyčichlého auta a vyrážíme na letiště. Helča našla nějakou super jednoduchou cestu přes městský vnitřní okruh. Ale ouha, mapa nějak neodpovídá realitě a meziměstský okruh se před námi schovává. Kroužíme po Brisbane, hledáme souřadnice a zase se ztrácíme. Po čase se napojíme na silnici, kterou už známe a ta nás zavede zase až k našemu hostýlku, odkud jsme před půlhodinou vyrazili. Nevadí, tak zkusíme jinou trasu, časově to začíná být sice už trochu na knap, ale díky paniččině časové rezervě je to ještě asi v suchu. Jedeme stejnou cestou jako loni, tu už umíme. Po nějaké chvilce se najednou na semaforu zadíváme na haubnu a z ní se zase valí dým jako včera. Ufff. Helča zajíždí k benzínce, kdyby auto chytlo plamenem, není lepšího místa, dyť tu musí mít i hasičáky a tak a volá taxíka. Ten přijíždí  ani ne za 5 minut. Tak zase házíme zplihlá zavazadla do auta, jen spěšné loučení a rychle na letiště. Slzy a kafíčko si prý Helča nechává do zásoby na příští rok. Páníček si po dlouhé době okusil, jaké to je cítit zápach nervozity. Panička byla moc statečná, ale v letadle musela první půlku cesty sjíždět dětské filmy, aby se ten knedlík, kterej se jí v těle usadil při jízdě na letiště, rozpustil. Mně smrděla košile od spálenýho vinutí tak, že jsem chvíli měl strach, že i taxík hoří, ale indický řidič zachovával až indický klid. Ten smrad v košili mi vydržel až do Prahy.


Po pivu jsme šli nakrmit naše ocelové klokany, ale ty svině rozmlsaný ty jedovatý brambůrky nechtěly žrát.

Mezitím Helča:
Šla jsem se zeptat na benzínové stanici, jestli tam náhodou není někdo, kdo rozumí autům. Paní od pokladny řekla, že nikdo, kdo rozumí autům, na benzínce nepracuje. Že je tam jenom ona a její teta. Ale nabídla mi Zlaté stránky. S díky jsem odmítla a šla jsem ven přemýšlet, co dál. Před benzínkou je prodejna Mitsubishi. Zamířím k ní. Zavřeno. Tak jdu dál. Za prodejnou je taková malá zapadlá ulička. Něco mě do ní táhne, a tak jdu. A hle, na konci ulice je malička autoopravna VOLVO. Čeká tu na mě. Ještě je brzo, taky zavřeno. Ale vedle už se pracuje. Ujímá se mě jeden Ir, který před pár lety cestoval po Česku a miluje Prahu. Nostalgicky jsme zavzpomínali a on mi řekl, že toho chlapíka z Volva zná, že je moc šikovnej a že se můžu zatím usádlit v jeho kanceláři a až vedle otevřou, že mi ho zavolá. A opravdu. Za chviličku přišel vysoký maník. Vzala jsem ho k mému už zase nečadícímu vozu. On otevřel kapotu, čuchl a hned věděl. Vyhořelej motor od chladiče. Odvezl si auto do servisu a nabídl mi několik variant řešení. Rozhodla jsem se dle prázdnoty svého účtu pro tu nejlevnější - sekáčový náhradní díl. I tak to nebylo málo. Prý se to dokonce asi ani nestihne opravit ten stejný den, protože součástku musí objednat někde z Gold Coast. Neva, co se dá dělat, když tak v Brisbane zůstanu ještě jednu noc. Tak jim nechám klíčky, auto a jdu pěšky do města. Jdu na tu surrealistickou výstavu, kterou jsme s páníčkem a paničkou nestihli, koukám na Buňuelovy filmy, na obrázky, ale proti surrealistickým výstavám, které jsem viděla v Česku, je to slabý odvar. Ještě jednou se jdu podívat na tu výstavu Torres Strait ostrovanů a pak se toulám po městě. Na trhu si dávám jahodový džus a čučím na odlesky ve vodě. Ve 4 mi najednou volají ze servisu, že auto je spravený. Hurá. Hned jsem nový chladič drsně otestovala. Byla tak strašná zácpa, že jen cesta z centra Brisbane na dálnici mi trvala hodinu a půl. Jelo se krokem a chladič chladil o sto šest. Když jsem se vymotala ven, pořád jsem otevírala okýnko a čuchala, jestli se zase něco nepálí. Podivný smrádek jsem cítila až skoro doma. Nejdřív mě skoro přepadla panika, ale pak mi došlo, že to jen pálí cukrovou třtinu. Uff. Všechno dobře dopadlo, stařečci dojeli do Soulu přibližně ve stejnou dobu jako já zpátky do Evans Head. To auto se stejně posralo jen kvůli tomu, abych se mohla kouknout na tu surrealistickou výstavu. Měli tam dokonce jednu docela hezkou Toyen.


Holky si zkouší, jak jim sluší elektrická městská kola a jestli by se na nich nedalo jet třeba na letišě, nebo do Prahy. A pozpátku.

Pokračuje páníček:
Vyměnili jsme si s Helčou pár kontrolních SMS, což nám všem udělalo moc dobře, a Helča tak objevila po dvou letech, že jí funguje roaming. Adrenalinové ráno v Brisbane bylo fakt napínavé. Byla to taková zvláštní směs volby z mnoha řešení a nikdo neví, které řešení je v tom kterém okamžiku správné. Nakonec to za nás vyřešilo právě to čadící auto, najednou volby zmizely a zavolali jsme toho taxíka. Klobouk dolů před brisbanskými taxíky. Byl u nás do pěti minut a náš odlet jsme stihli. Sice již jen s časovou rezervou asi 5 minut, což je asi Olinin nejtěsnější rekord. Olina totiž je vždycky všude tak děsně moc brzo, až z toho někdy mívám kopřivku. Tentokrát to bylo hooodně užitečné. A já jsem si konečně užil po dlouhé době, jaké to je, být nervózní. Není to tak špatnej pocit. Je v něm skryta síla rozhodování a nejistých výsledků. Je v něm příslib dobrých konců. Ale i nedobrých.


Večer to tu vypadá volně a my stále netušíme, že to bude ráno docela plné aut a že to bude časově hodně dobrodružné.

Soul nás přivítal 150% vlhkostí a úporným deštěm. Před týdnem tu byly prý stoleté záplavy, ale jak není moc kvůli dešti vidět, nejsou škody znatelné. Hotel je luxusní, hajzlový prkýnko je opět plně elektronické a vyhřívané, na obyčejné vykadění je skoro potřeba manuál. Vysprchujeme se a jdeme na večeři. Řekl bych, že největším adrenalinem je jídlo. Je tak rozmanité, tak chutně naservírované na mísách a tolik druhů a tolik, že se vám v břichu a v hlavě dělají gejzíry. Vypadalo to na těžkou noc. Ale i Olině i mně se podařilo udržet chutě na uzdě a nepřežrat se. Bylo nám příjemně. Ani paty z hotelu nevytáhneme, venku je příšerně nevlídně.


V Soulu je tak hnusně, že bys ani psa, dokonce ani auto nevyhnal.


Prší, prší, jen se leje. Zůstáváme v hotelu.


Soulskej kubismus z výšky 12 pater.

Ráno nás čeká stejně opulentní snídaně, ale i tu jsme zvládli ukázněně bez přežrání, ale vězte, že to není žádná prdel. Samej losos, tu na másle, tu uzenej, houbičky, malinkatý rybičky v červené soli, kousky vepřového na lékořici, všelijaké barevné zeleninky, kaštany na másle, pražená cibulka, restovanej česnek se zázvorem a s jakýmsi růžovým dresinkem, a dokonce i úplně obyčejná vajíčková míchanice.... Je to fakt hodně zákeřné. Bejt anorektičkou, vyskočím z toho 19. patra zoufalstvím.

Samé dobroty. Olina propaguje slavný velocipédový závod Tour de Zavadil i v tomhle hotýlku.

A my jsme se dokázali nepřežrat.


Jídlo jako ze Startreku.

Po snídani zase nejdeme na procházku, prší ještě víc než včera. Do našeho letištního autobusu vstoupí generální manažér hotelu, ptá se nás, jak se nám pobyt líbil a že nám přeje příjemný let a že máme asi štěstí, že jedeme už teď, protože se na korejskej poloostrov blíží nějakej velikej tajfun, tím nás všecky hodně uklidnil a odešel. Olina sarkasticky poznamená, že si to mohl odpustit, že v Brisbane se málem posrala z toho kouřovýho auta a teď zase tajfun.


Přestože chčije o 106, tenhle hlídač hotelových dveří se vesele usmívá.


Stěrače stírají, ale nestíhají.


Olina přemýšlí, proč ji ten generální manažer tak straší tím tajfunem, který se blíží ke korejským břehům. Mohl si to klidně nechat pro sebe.


Na letišti jsou žáčci místních škol a učí se dávat otázky a dělají průzkum mezi cestujícími. Ptali se mě, co vím o Koreji. A já jsem jim uměl jen říct, že vím, že tu zrovna prší a že tu byla Olympiáda. Ptali se mě, odkud jsem, a když jsem řekl, že z Prahy, z České republiky, tvářili se stejně jako já, když jsem se přiznával, že o Jižní Koreji nic nevím. Tak jsem se jich zeptal, jestli si je smím vyfotit. Žákyňky oschotně zapózovaly a šly se ptát někoho chytřejšího.


V jednom koutě hrála nějaká místní umělkyně na nástroj, který uměl neuvěřitelně přesvědčivě brečet a kňučet.

V jiné hale zase zpívala hezká operní zpěvačka hezkou árii. Ani jsme se tu moc nenudili, když jsme čekali na naše letadlo. Olina si tam pak mlsně prohlížela modely Max Mara a já hned vedle jsem se tetelil u sluchátek Bose a Bang&Olafsen. Naštěstí nad jejich zvukem zvítězila má přirozená lakota a neochota utrácet peníze. Měl jsem namále.

Na letišti bylo pošmourno a všecky lety na tabuli si přihazovaly jak v pokru desítky minut zpoždění. Náš let ani nebyl napsanej. Pak se objevil a jakoby zázrakem neměl napsané žádné zpoždění. Jenže nakonec měl zpoždění asi hodinu. Tu hodinu jsme si vesele užívali v malém prostoru na sedadle v letadle a nudili se. Pak kapitán slíbil, že hned, jak ho pustí do luftu, že tu sekeru nažene, že poletí jak ďas a do Prahy doletíme jen s malým zpožděníčkem. A to se mu podařilo.


To je naše brána do Prahy.


Sedíme jako pecky v letadle a hodinu se nic neděje.


Nad Moskvou jsme dostali poslední jídlo, za dvě hodinky jsme doma.

První, čeho jsme si všimli, když jsme opustili letištní prostor v Praze, že nás ze všech stran obklíčily nasrané ksichty. Jestli je něco národním stříbrem v Česku, jsou to právě nasraný ksichty, a ne českej kříšťál ani porculán. Jako v Jiříkově vidění jsme se brodili těma nasupenejma ksichtama až domů.
Mně nasraný ksichty moc nevadí, protože to není moje věc. Kamarádka sice tvrdí, že důležité je začít u sebe, že pak se začne ten úsměv šířit jako lavina a že je smích nakažlivej. Rád bych tomu věřil, jenže množství nasranejch ksichtů oproti těm usměvavejm spíš naznačuje, že nasranost se taky šíří lavinovitě, ale je daleko infekčnější než smích. Z hlediska ekonomického je pak daleko výhodnější izolovat rozesmáté tlamy než ty nasrané, protože bude potřeba méně lůžek, a šetřit se musí všude. A nebo to nechat tak. Třeba pak naroubujeme první usmívající se nasránky a umračený veselíky a zase budem slavní, jako za dob Tomáše Bati a Masaryka.

Sbohem Austrálie. Tak snad zas za rok.

7.1. 2011
A je tu ročník 14. To je roků. Před 14 lety jsem měl připojení k internetu přes telefonní analogovou linku, rychlost neuvěřitelných 14 kb a protože nebyla digitální ústředna na moje číslo, stálo mě to jeden místní hovor. Akortát nikdo nemohl telefonovat ani ven ani dovnitř.

1.1.2007
Archivní sklípek funguje i nadále tak, že se klikem u ikony Bazaar dostanete přímo k jakémukoliv ze tří až čtyř posledních vydání. Z nich se vám stejnou technikou podaří dostat i k dalším předchozím třem až čtyřem vydáním od zvoleného. Toto zanořování je násilně utržené posledními třemi vydáními z předchozího roku.
Starší ročníky až po samotný Velký třesk - vznik neseriozního internetího týdeníku WWWiditelné prase - lze získat jedině na CD. (Ale to až po urputném
přemlouvání, protože kdo se s tím má furt vypalovat). Kvůli tomu, že minulej rok skončil a novej začal, bude potřeba překopat zase celé prase od narození, aby na CD bylo kompletní a to se teda redakci příliš zatím nechce. Redakce je od základů shnilá.


Na skladě se do dnešního dne válí tyto cestovní deníčky:

Dr a snad i Jr- Na návštěvě u poručíka z Inishmoru (2010): (1) (2) (3) (4) (5)
Tatrmani Hell&Dr - Austrálie-Tramtárie (2010):
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) (16) (17) (18) (19) (20) (21) (22) (23) (24) (25) (26) (27)
Hell&Dr - Austrálie(2011):
(1) (2)
J
an NZ Kurka - Nový deník Zélandský (2010):(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
Jan Indinista Rouš - Honzíkova cesta (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9) (10) (11) (12) (13) (14) (15) (16) (17) . Jeho cestovní deníček je ZDE.( Ale je to blog bez fotek).
Jan Andinista Kurka - Deník Andinisty:
(1) (2)
Jana Vaňourková Kubánský deníček: (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7) (8) (9)
Linda Synaková - Rusko-Elbrus: (1) (2)
Zuzka z New Yorku - Bolívie: (1) (2) (3) (4)
Honza Faltus -Kavkazské Novosti: (1) (2) (3) (4)
Jana Vaňourková - Ománský deníček: (1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
Jana Vaňourková - O Jižní Africe (I) (II) (III) (IV) (V) (VI) (VII) (VIII) (IX) (X) (XI)


Volání o pomoc: Obsazeno!

  • Africký hlodavec chlupáč dlouhosrstý vyřešil ochranu před predátory po svém. Na obranu používá jed stromu z čeledi toješťovitých, kterým domorodci napouštějí šipky. Chlupáč však napouští sám sebe. Mazaný hlodavec přežvykuje kůru stromu, které obsahuje jed ouabain (chemicky podobný curare) a slinami si pak natírá srst na bocích, kde mají chlupy porézní strukturu podobnou knotu svíčky a kde nasají účinné množství jedu. Predátor, který jej kousne, umírá na srdeční selhání, chlupáče však před následky stisku zubů útočníka chrání velmi silná kůže, robustní lebka i pevná páteř.

  • Čeští vědci z Centra diabetologie pražského IKEM a Ústavu experimentální medicíny Akademie věd dostali na mezinárodním kongresu diabetologů v americkém San Diegu prestižní ocenění za studii o novém způsobu buněčné léčby takzvané diabetické nohy. Léčba probíhá tak, že po izolaci autologních buněk, mezi nimiž je vysoké zastoupení buněk schopných zakládat cévy, je do lýtkového svalu vpravena suspenze pomocí série zhruba 40 vpichů. U všech pacientů se zlepšil klinický nález.

  • Češi jsou furt nějací nasraní
  • A marně přemýšlím, jakej k tomu mají důvod.
  • A na nic jsem zatím nepřišel.
  • Možná to je místo zabarvení kůže.
  • Nebo poznávací znamení.
  • A nebo je to maska, a ve skutečnosti jsou pod maskou ti nejusměvavější a nejveselejší tvorové v Galaxii Mléčná dráha.

 

australia

Narozeninovej dort pro dědóška.

 

australia

 

 

Surreálný inspektor Zrzek

Maminka: Podívej Bobíku na to pyžámko připokakaný, co to je?
Bobík s úsměvem: "To nejsem já. Kokedůdldů*"

* takto kokrhají anglicky mluvící prolhaní kohoutci


 
BaselitzGalerie Rudolfinum, JÁ, BEZESPORU (do - 14.8.2011)
Vystavení umělci zkoumají v nejrůznějších polohách téma „já“ od sebe projekce ve filmových rolích (C. Sherman), přes ironické komentáře k rasovým otázkám ve videích B. Naumana, nesmírně citlivé portréty obyčejný chlidí (R. Dijkstra, T. Ruff), malířsky vibrantní autoportréty (M. Dumas) až po jedinečné dílo Gerharda Richtera nazvané Onkel Rudi, jehož význam v českém kontextu vyniká svým původem z Lidické sbírky.
BaselitzGalerie hlavního města Prahy - Městská knihovna,  KONEC AVANTGARDY? / Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu (do 25.9.2011)
Výstava představuje české výtvarné umění z let 1938–1948, jak se profilovalo vůči nacistické pseudokultuře a v poválečném období vůči protokomunistickým tlakům. Její koncepce je tedy zaměřena nejen na zatím nedostatečně zpracované období českých dějin umění, na jeho slavné i dosud málo známé umělce, ale i na společenské souvislosti, které autoritativně omezovaly svobodný proces tvorby, přirozenou komunikaci a kontakty se zahraniční scénou. Výstava proto vůbec poprvé prezentuje prostřednictvím fotografické dokumentace monstrózní nacistické výstavy a další aktivity tohoto druhu v Čechách a na Moravě.
BaselitzGalerie Moderna, Doteky konstruktivismu (do 4.9.2011)
Výstava Doteky konstruktivismu zahrnuje na 80 děl našich nejvýznamnějších představitelů tohoto uměleckého směru, jako jsou Václav Boštík, Václav Cigler, Hugo Demartini, František Gross, Milan Grygar, František Hudeček, Jiří Kolář, Stanislav Kolíbal, Jan Kotík, Radoslav Kratina, Jan Kubíček, Karel Malich, Vladislav Mirvald, Zdeněk Sýkora, Miloš Urbásek, Stanislav Zippe a další.
BaselitzCzech Photo Gallery, FOTOGRAF ROKU – JOE KLAMAR (do 30.9.2011)
Výstava výjimečné osobnosti současné fotoreportáže, šéfreportéra Agence France Presse pro střední Evropu, držitele titulu Fotografie roku Czech Press Photo 2009 a řady dalších ocenění, který běžné situace fotografuje vždy „trochu jinak“, a tak se stává autorem špičkového obrazového zpravodajství s vysokou estetickou a emoční hodnotou. Výstavou Joe Klamara zahajuje činnost nová pražská fotogalerie CZECH PHOTO GALLERY v partnerství s firmou NIKON.
BaselitzCafe galerie Černá Labuť, Jaroslav Malina Post Quantum 2011 (do 10.9.2011)
BaselitzGalerie hlavního města Prahy - Dům U kamenného zvonu, ANDREAS FEININGER / That’s Photography (do 23.10.2011)
Andreas Feininger, syn významného malíře, je proslulým světově oceňovaným fotografem. Studoval a působil v Evropě, v roce 1939 Feininger emigroval do Spojených států, kde se proslavil svými dynamickými černobílými fotografiemi New Yorku čtyřicátých let, v nichž zachytil rušný život velkoměsta odehrávající se na pozadí působivých architektonických dominant. Feininger byl nejen výborným fotografem na volné noze, ale stejně tak vynikajícím učitelem. Vedle příruček napsal více než 40 knih o fotografování, které byly přeloženy do 13 jazyků. Andreas Feininger dokončil životní pouť roku 1999 v New Yorku. Rozsáhlá výstava v Domě U Kamenného zvonu představující takřka tři stovky černobílých fotografií je pozoruhodnou sondou do tvorby tohoto slavného tvůrce.
BaselitzAteliér Josefa Sudka, Josef Sudek (do 28.8.2011)
Výstava ze sbírky fotografií finanční skupiny PPF.
BaselitzGalerie Václava Špály, OBRAZY Z DĚJIN FOTOGRAFIE ČESKÉ (do 31.8.2011)
Výstava ze sbírky fotografií finanční skupiny PPF.
  
Baselitz

GAMU, Karel Cudlín - Fotografie 2001-2011 (do 11.9.2011)
Galerie AMU představuje tvorbu osobnosti české fotografie.

Ralf Georg Reuth: Hitlerova nenávist k Židům
Na čem se doopravdy zakládala Hitlerova nenávist k Židům. Autor vyvrací otřepané klišé o „antisemitovi od dětství“, které dál do oběhu sám Hitler a jeho životopisci je nekriticky přijímali. Skutečnost je taková, že až do roku 1914 měl tento muž, který se dopustil obludných zločinů na lidstvu, mnoho přátel právě židovské národnosti. Když byla provolána Bavorská republika rad, nacisty odsuzovaná jako „vláda Židů“, dal se do jejích služeb. Teprve poté, co byla republika rad poražena a v květnu roku 1919 vešly ve známost podmínky versailleské smlouvy, začala se v Hitlerovi probouzet nenávist vůči Židům.

Norské Helge Lien Trio vydalo desku nazvanou Natsukashii. Pianista Helge Lien studoval na Hudební akademii v Oslu u Mishy Alperina. Tato nová deska byla natočena v legendárním studiu Rainbow u Jaka Erika Kongshauga. Autorem všech skladeb je Helge Lien a netají se tím, že inspiraci rád hledá v severské krajině. Výrazným rysem Lienových kompozic je všudypřítomný kontrast, pnutí, které zašpiní zdánlivě hladce plynoucí hru novým zábleskem inspirace. Jeho trio však také neustále objevuje krásu v momentálních improvizačních nápadech a vyniká skvělou interakcí členů.



  • „Demokracie je možná jen při vyspělosti alespoň nadpoloviční většiny lidí. Jinak ovládnou nepřemýšlející a svedené demagogem ostatní a demokracie se zvrhá v diktaturu onoho demagoga, který vládne za davy.“ (Jan Zábrana: Celý život)
  • Kina:
    Po celý srpen nabízí pražská kina Oko a Světozor v rámci festivalu Pražské filmové léto 2011 každý den projekci jednoho filmu za vstupné 30 Kč. 8.8. – Aero – Lidice (režie: Petr Nikolaev, ČR/Pol., 2011, 110 min. Válečný) (Příběh obyčejných lidí, kteří se náhodou připletli do cesty dějinám.) (20:30)
    9.8. – Aero – Odcházení (režie: Václav Havel, ČR, 105 min. Drama) (Světově uznávaný dramatik a politik Václav Havel se poprvé stane režisérem, aby převedl na filmové plátno hru, kterou s úspěchem uvedly domácí i zahraniční scény. Setkání Václava Havla s filmovou režií, řečeno jeho slovy – v závěru jeho veřejné kariéry - je poněkud symbolické. Jeho rodina, především v osobě jeho strýce Miloše Havla, je úzce spojena s rozvojem československého filmu a vybudováním domácího filmového průmyslu v období první republiky, sám autor odmalička toužil stát se filmovým režisérem, dobové poměry však mu zmařily jak studium, tak naplnění této dlouholeté touhy.) (18:00)
    11.8. – Aero – Melancholia (režie: Lars von Trier, Dán./Švé./Fr./Něm./It., 2011, 130 min. Drama) (Začíná to honosnou svatbou, končí zánikem světa. Nový film Larse von Triera vypráví uhrančivý příběh dvou sester, z nichž ta mladší se zrovna vdává a stává se čerstvou matkou.) (18:00)
    13.8. – Aero – Banksy: Exit Through the Giftshop (režie: Banksy, USA/VB, 2010, 87 min. Dokument) (Dokument, který se objevil v letošních nominacích na Oscary, v sobě nese velkou dávku podvratnosti, ať už tím, že jej stvořila ikona street artu s pseudonymem Banksy, jehož identitu dosud nikdo nezná, či ve způsobu, jakým se opírá do současného „umění“. Hlavní postavou je Francouz Thierry Guetta, který se pokusí s kamerou zmapovat dynamické odvětví street artu, jehož neoficiálním králem je právě Banksy. Thierryho touha se s ním setkat stále roste, až se nakonec rozhodne přiložit ruku k dílu a pod pseudonymem Mr. Brain Wash udělat díru do světa umění.) (18:00)
    12.8. – Kino Rock Cafe – Amarcord (režie: Federico Fellini, It./ Fr., 1973, 137 min. Komedie) (Klukovské lumpárny, první sexuální zkušenosti, zoufalá láska k luxusní prostitutce – to vše objektivem špičkového režiséra Federica Felliniho. Film se odehrává v Rimini, režisérově rodišti, ve 30. letech.) (19:00)
    11.8. – Oko – Mechanický pomeranč (režie: Stanley Kubrick, VB, 1971, 131 min. Krimi) (Chuligán a týpek s buřinkou na hlavě má svůj vlastní styl, jak se dobře pobavit. Obvykle však s tragickými následky pro ostatní. Alexova proměna z amorálního fracka v řádného občana s vymytým mozkem a zase zpátky, je základním kamenem šokující futuristické vize budoucnosti, jež je Kubrickovou adaptací novely Anthonyho Burgese.) (20:30)
    12.8. – Letní kino Střelecký ostrov – 127 hodin života (režie: Danny Boyle, USA/VB, 2010, 90 min. Biografický) (Skutečný příběh horolezce Arona Ralstona, který prožil nezapomenutelné dobrodružství, kdy se zachránil poté, co mu padající kámen těžce poranil ruku a uvěznil ho v izolované štěrbině kaňonu v Utahu. Během dalších pěti dnů musel bojovat s přírodou i vlastními démony, aby se vyprostil z 20 metrů hluboké propasti a zraněný ušel více než 10 kilometrů.) (21:30)
    8.-10.8. – Mat – 9.8. – Aero – Odcházení (režie: Václav Havel, ČR, 105 min. Drama) (Světově uznávaný dramatik a politik Václav Havel se poprvé stane režisérem, aby převedl na filmové plátno hru, kterou s úspěchem uvedly domácí i zahraniční scény. Setkání Václava Havla s filmovou režií, řečeno jeho slovy – v závěru jeho veřejné kariéry - je poněkud symbolické. Jeho rodina, především v osobě jeho strýce Miloše Havla, je úzce spojena s rozvojem československého filmu a vybudováním domácího filmového průmyslu v období první republiky, sám autor odmalička toužil stát se filmovým režisérem, dobové poměry však mu zmařily jak studium, tak naplnění této dlouholeté touhy.) (17:00)
    8.8. – Světozor – Dokumentární pondělí – Severní Vietnam je krutý (aneb se zpívajícím kuchařem po severním Vietnamu) (režie: Karel Koula, ČR, 2010, 80 min. Dokument) (Le Quang Dao je kuchař, který vaří ve svém pojízdném karavanu nudle na různých akcích a festivalech po České republice.) (20:45)
  • Kluby v Česku, potažmo hlavně v Praze:
    8.8. – Agharta – Rhythm Desperados (21:00)
    10.-11.8. – Agharta – Luboš Andršt Group (21:00)
    12.8. – Agharta – Pitch Bender (21:00)
    13.8. – Agharta – František Uhlíř Team (21:00)
    8.8. – Blues sklep – Black side big band  (21:00)
    9.8. – Blues sklep – St. Johny & Sinners (21:00)
    10.8. – Blues sklep – Martin Chik & Friends (21:00)
    11.8. – Blues sklep – Andílci (21:00)
    12.8. – Blues sklep – Paul Batto Jr. & Ondřej Kříž (21:00)
    14.8. – Blues sklep – Trio Romano (21:00)
    8.8. – Jazz Dock – Ondřej Štveráček & Osian Roberts Tenor Battle feat. Skip Wilkins (22:00)
    9.8. – Jazz Dock – Tues blues (22:00)
    10.8. – Jazz Dock – Arstidir (22:00)
    11.8. – Jazz Dock – Marta Topferová & Band (22:00)
    12.8. – Jazz Dock – Lanugo (22:00)
    8.8. – Jazz klub Ungelt – Lukáš Martínek Private Earthquake (21:00)
    9.8. – Jazz klub Ungelt – Kateřina Mysková Session Band (21:00)
    10.8. – Jazz klub Ungelt – J.J.Jazzmen (21:00)
    11.8. – Jazz klub Ungelt – Petra Studená and Big Fun (21:00)
    14.8. – Jazz klub Ungelt – Tereza Rajnincová Band (21:00)
    8.8. – Jazzboat – Nika Diamant and Voxtory (20:30)
    9.8. – Jazzboat – Eva Emingerová Quartet (20:30)
    10.-11.8. – Jazzboat – Elena Sonenshine & Jocose Jazz  (20:30)
    12.8. – Jazzboat – Petra Ernyei Quartet (20:30)
    13.8. – Jazzboat – Jana Koubková Quartet (20:30)
    8.8. – Reduta – Petra Vlková Band (21:30)
    9.8. – Reduta – Balzar Robert Trio (21:30)
    10.8. – Reduta – Old Timers Jazz Band (21:30)
    12.8. – Reduta – Emil Viklický Trio (21:30)
    9.8. – Salmovská literární kavárna – Jazz Bluffers (19:30)
    10.8. – Salmovská literární kavárna – Pokojové trio (19:30)
    10.8. – Stará Pekárna, Brno – KOntrolla (20:00)
    11.8. – Stará Pekárna, Brno – Pařený Cokánek (20:00)
    12.8. – Vagon – Louis Pasteur (21:30)
  • Kluby - cizina:
    8.8. – Blue Note Tokyo, Japonsko – Abdullah Ibrahim Trio (19:00, 21:35)
    8.8. – Blue Note New York, USA – Scrapomatic (20:00, 22:30)
    10.8. – Twins Jazz, Washington, USA – Dan Wallace Organ Quartet + Dan Andrews (20:00, 22:00)
    9.8. – Ronnie Scott´s Jazz Club, Londýn, VB – Eclectica + Gwyneth Herbert Trio (20:00)
  • Hudební festivaly:
    11.-13.8. – Open Air Festival, Kamenice-Ládví (info: http://www.openairfestival.cz/)
    13.8. – Oleško Woodstock 2001, Březová-Oleško (info: http://www.oleskowoodstock.cz/)
    do 20.8. – Mezinárodní hudební festival Český Krumlov (info: http://www.festivalkrumlov.cz/)
  • Divadla:
    Inscenační tým, který připravuje na otáčivém hledišti v Českém Krumlově nové nastudování Leoncavallova operního dramatu Komedianti, slibuje až filmovou podívanou. Při inscenaci využije značnou část parku, profesionální artisty i dva koně. Atraktivně obsazený operní titul má v hlavní roli argentinského pěvce Josého Curu.
    10.8. – Divadlo Bez zábradlí, hostuje Agentura Harlekýn – Niel Simon: Poslední ze žhavých milenců (režie: Zdeněk Kaloč) (Komedie o milostných dobrodružstvích staršího majitele rybí restaurace, který se odhodlá k první manželské nevěře.) (19:00)
    9.-10.8. – Divadlo V Celetné, hostuje Divadlo Kašpar – Igor Bauersime, Réjane Desvignes: Tattoo (režie: Jakub Zindulka) (Hra není o tetování, ale o jizvách od života. Je o umění – o jeho hranicích a podobách. O lásce a zradě, sexu, osamělosti a touze po úspěchu. Co dělat, když dostanete darem vycpané tělo potetovaného přítele?) (19:30)
    8.-13.8. – Letní scéna Ungelt – Richard Alfieri: Šest tanečních hodin v šesti týdnech (režie: Zdeněk Dušek) (Strhující herecký duet o lidské opuštěnosti a nikdy neumírající naději.) (20:00) Divadelní festivaly:
    12.-13.8. – Mirotické setkání loutek a hudby, Mirotice (okr. Písek) (info: http://www.mirotickesetkani.cz/)
    do 20.8. – Letní shakespearovské slavnosti 2011, Praha, Brno, Ostrava (info: http://www.shakespeare.cz/)
    do 31.12. – České divadlo 2011 (info: http://www.ceskedivadlo.cz/


Hezký srpnový den!
Zvu na vlahou srpnovou noc 11.,12.,13.,14. nebo 15. srpna! Co člověka na ní čeká? divadlo, pouť, cirkus, ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU, saxofon, zpěv, buben, tanec,
vlahý vzduch, Tyršův sad, nevypodobitelná Terina, prsatá Tonka, zmatený dědeček a živá slepice. Kdo si v tom nenajde alespoň jeden důvod k návštěvě!!!??? Na nějakém z vlahých srpnových večerů proto na viděnou! (vždy ve 20.30)
S pozdravem
Jitka Vrbková
PS: Srozumitelněji a podrobněji zde: www.divadloaldente.cz

 

PO ROČNÍ ZKUŠEBNÍ LHŮTĚ, JAK JEST V NAŠEM ÚŘADU UŽ TRADICÍ,

bude Kiaře udělen zaslouženě titul Hasič průzkumník CKK – první v generaci potomků původních Hasičů průzkumníků CKK.

Hasí a zkómá s óbrovskó siló, což jsou hlavní podmínky k získání výše zmíněného titulu.

Zajímá ji všechno, hračky jsou ale většinou až někde na druhém až třetím místě. Vypadá to, že je celkem oceňuje, ale dveře od balkonu, žebřík, nebo voda šplíchající z bidetu, to só věci!

Dada a spol. www.quakvarteto.cz

7. 8. 2011 - Dr+pilní příznivci prasete

viditelné prase, viditelné prase, wwwprase prasisko viditelneprase wwwiditelneprase widitelneprase widitelné prase Viditelne.prase.cz Dušan Rouš